Thor Woje er sjefredaktør i Romerikes Blad. Foto: Birgit Dannenberg
Thor Woje er sjefredaktør i Romerikes Blad. Foto: Birgit Dannenberg

I skyggen av Oslo

Sjefredaktøren i Romerikes Blad merker tyngdekraften fra hovedstaden. Derfor satser avisa på større stoffmiks og distriktets knutepunkter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Siden 2005 har Romerikes Blads opplag falt med 14,8 prosent. Det betyr at oppgangen fra 2002 til 2005 har snudd til en jevn nedgang. Bare fra 2009 til i fjor falt opplaget med syv prosent til 33.364 eksemplarer.

I Sigurd Høsts nylig utgitte rapport Avisåret 2010 trekker han fram Romerikes Blad, i selskap med Adresseavisen, Fædrelandsvennen, Drammens Tidende og Sunnmørsposten, som aviser med spesielt bekymringsfull opplagsutvikling i fjor.

Tapte på nedleggelse

Sjefredaktør Thor Woje i A-presse-avisa forklarer opplagsnedgangen med to faktorer. I 2009 bestemte avisa seg for å legge ned søndagsutgaven, men å holde prisen på samme nivå som før. Det var mange av abonnentene misfornøyd med.

– De rundt 1.000 abonnentene vi mistet på den beslutningen forsterket nedgangen. Beslutningen var fornuftig økonomisk, men ikke opplagsmessig, sier Woje, som har vært sjefredaktør i avisa siden 2004.

I tillegg til straffen fra søndagsleserne forklarer sjefredaktøren nedgangen med endringene i publikums mediebruk.

– Nå ønsker vi først og fremst å finne ut hvilket nivå opplaget vil stabilisere seg på.

Har tatt grep

Avisa har allerede tatt grep for å bremse fallet. Bare halvannet år etter at avisa ble lagt om i oktober 2009, møtte leserne nye endringer.

– I mars la vi om til en avis på to rygger. Temperaturen på inngangen i del 1 er nå høyere enn tidligere. Del 2 er lokalutgaven som vi soner i to utgaver.

Avisa har også gjort flere endringer på innholdsida. Sidetallet er økt med flere saker fra innenriks og utenriks.

– Større stoffmiks gjør at vi har et bredere og mer komplett produkt. Samtidig oppgraderer vi fellestemaer som gjelder hele distriktet, som samferdsel, Kjeller-miljøet, sykehuset Ahus og skole.

Balansekunst

Ifølge Woje er reaksjonene fra leserne positive på de grepene avisa har gjort.

– Det er en balansekunst både å være veldig lokal og å fange opp fellesinteresser.

Woje legger til at grepene har bidratt til å bremse opplagsfallet slik at det ikke er like hurtig som i fjor.

Vekstområde

I 1999 åpnet den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Siden den gang har folketallet i avisas 14 kommuner vokst med nær 50.000 mennesker. Det gjør avisas nedslagsfelt til et av Norges største vekstområder.

Opplagstallene viser at Romerikes Blad ikke klarer å omdanne innbyggerveksten til nye abonnenter.

– Avisleserne som flytter til vårt område tar gjerne med seg sin gamle avis. Det tar tid før de blir integrert i nærområdet og etterspørselen etter det lokale melder seg, sier Woje, og trekker fram småbarnsforeldre som en av de enklere gruppene å selge abonnementer til.

Konkurrenter

Samtidig trekker Woje fram distriktets nærhet til Oslo som en utfordring.

– Mange av dem som bosetter seg i området jobber i Oslo. Vi er hele tiden i klemma mellom storbyen og de lokale befolkningsområdene i vårt distrikt.

– Distriktet vårt i skyggen av Oslo er nok det mest komplekse lokalavismarkedet i Norge. Vi har heller ikke ett sentralt befolkningsmessig tyngdepunkt som utgiversted, slik som mange andre lokalaviser i landet har.

– Betyr det at Aftenposten er den sterkeste konkurrenten?

– Aftenposten er helt klart en konkurrent som har styrket seg etter at vi la ned søndagsavisa. Men vi kan aldri konkurrere på Aftenpostens innenriks- og utenriksdekning. På lokalstoff kan heller ikke Aftenposten konkurrere med oss, sier Woje.

Av andre konkurrenter trekker han fram lokalaviser som Raumnes på Nes, Varingen i Nittedal, og Eidsvoll Ullensaker Blad.

Satser på vekstkommuner

For framtiden peker Woje på vekstkommunene Skedsmo og Ullensaker som de viktigste for avisa.

– Lillestrøm er i ferd med å vokse seg til, men byen er bare et av fire sterke boområder i Skedsmo kommune. Selv tenker jeg mye på hvordan vi kan styrke oss ytterligere i Skedsmo. Utgiverkommunen er alltid viktig for en avis, sier Woje.

– Det høres ut som du kunne tenke deg å øke bemanningen?

– Vi har ingen planer om å bemanne opp, men det er en naturlig diskusjon. Jeg skulle gjerne hatt mer ressurser, men samtidig ser jeg at vi får gjort mye med de medarbeiderne vi har i dag.

Powered by Labrador CMS