NRKs mobile trafikk påvirker ikke abonnementsavisenes betalingssatsing, mener kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. – Faktum er at det de siste årene har vært kraftig vekst i digitale abonnement, heldigvis. Arkivfoto: Andrea Gjestvang
NRKs mobile trafikk påvirker ikke abonnementsavisenes betalingssatsing, mener kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen. – Faktum er at det de siste årene har vært kraftig vekst i digitale abonnement, heldigvis. Arkivfoto: Andrea Gjestvang

Kringkastingssjefen: – NRK hindrer ikke betalingsvekst

Thor Gjermund Eriksen viser til at abonnementsavisene har vekstrekorder.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag morgen ble kjent gjennom en rapport utarbeidet for Mediebedriftenes Landsforening (MBL) at halvparten av forbrukerne som ikke har avisabonnement ikke vil kjøpe en slik fordi de får nyhetene gratis.

LES OGSÅ: Gratis nyheter gjør at brukerne ikke vil kjøpe abonnement

Sjefredaktørene Espen Egil Hansen og Øyulf Hjertenes i henholdsvis Aftenposten og Bergens Tidende sa litt senere på dagen til Journalisten at en av årsakene til denne holdningen nok er NRKs tilbud på nett. Hansen opplever at kringkastingens tilbud på nett er blitt likt Aftenposten. Mens Hjertenes viser til at når NRKs kommentatorer skriver kommentarer på nett, blir forskjellen merkbart mindre.

LES OGSÅ: Aftenposten og BT mener NRK er skyld i at folk ikke er interessert i å kjøpe abonnement

– Det mener jeg er feil, svarer kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen til Journalisten. – Når vi spør publikum om de ser forskjell på oss og andre, ser de større forskjell enn noen gang. Vår produksjon består av langt større sjangerbredde enn bare nyheter. Og så ser jeg at Aftenposten og andre norske medier er i en krevende konkurransesituasjon, ikke minst i forhold til globale aktører.

Eriksen sier at NRKs posisjon som tilbyder av gratis innhold på nett, bare er en liten del av det som ligger ute, og viser til VG, Dagbladet, Nettavisen og internasjonale aktører. Han mener det derfor blir en ufullstendig analyse å trekke en linje mellom NRK og Aftenposten, og ikke se på helheten. Kringkastingssjefen mener at det også kan være bra for helheten at det er en aktør som ikke ser på reklamekronene og samtidig har en viss posisjon i markedet.

NRK hindrer ikke vekst

Videre gratulerer han Aftenposten og de øvrige mediehusene i Schibsted Norge med stor vekst på digitale abonnement.

– Denne rapporten kommer jo bare dager etter at Schibsteds tall ble lagt fram. Alle de norske mediehusene hadde vel over 50 prosent vekst, det er fantastisk bra og det gleder jeg meg over. Det bringer meg til at utviklingen av NRKs mobile trafikk ikke påvirker det abonnementsavisene gjør bak betalingsmurene. Faktum er at det de siste årene har vært kraftig vekst i digitale abonnement, heldigvis.

Eriksen mener det ikke finnes et forskningsmessig grunnlag for å hevde at NRKs tilstedeværelse fører til en dårligere utvikling for de kommersielle aktørene hva gjelder innføring av betalingsordninger. Samtidig er det av stor samfunnsmessig verdi at folk bruker flere medier. På den måten mener kringkastingssjefen at forbrukerne får flere perspektiver. Det er nettopp dette mediemangfold handler om, slår han fast.

Om NRK ikke fikk publisere på nett, ville de ikke nådd fram til de yngre i like stor grad under valget. Noe Eriksen mener ligger midt i oppdraget til NRK.

– Hva er en nettavis i dag? Den består av audio og video og skrift. En stor del av vårt innhold er lyd og bilde. Vi skal nå fram til vårt publikum tilpasset kanalene vi bruker. Akkurat når det gjelder kommentatorer er det i hvert fall stor samfunnsverdi at vi bidrar med flere stemmer. Det er også vår oppgave å også slippe til andre stemmer, som Aftenpostens og BTs kommentatorer på andre plattformer.

Til Hjertenes observasjon om at NRKs kommentatorer nå også skriver, svarer Eriksen at han ikke mener det er et udelt gode at folk leser både BTs kommentatorer og Takvams kommentarer. Det gir mangfold, slår han fast.

– BT kan vel nå i januar og februar feire sitt høyeste abonnementstall noensinne. Jeg tror ikke Takvams kommentarer gjør at BT blir mindre brukt av publikum, men at det snarere bidrar til å øke interessen blant forbrukerne.