Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende. Foto: Roar Christiansen/Bergens Tidende
Bergensavisene kutter søndagsavisene på papir
Bergens Tidende og Bergensavisen legger ned papirutgaven samtidig.
Det har ansatte og abonnenter av Bergens Tidende (BT) fått beskjed om mandag morgen.
Siste utgave kommer palmesøndag 20. mars. Ettersom Bergensavisens søndagsutgave distribueres sammen med BT legges også BAs søndagsutgave ned fra samme dato.
BT har hatt søndagsutgave i 20 år. Det første året var opplaget på 83.883 aviser. Toppåret var i 1999 med 86.161. I 2014 lå søndagsopplaget på 69.036 eksemplarer
«Bakgrunnen for nedleggelsen er endringene i folks medievaner. Leserne sprer seg på flere kanaler og annonsørene velger andre dager. Kostnader til trykking og distribusjon på søndager går i dag i for stor grad utover evnen til å lage den beste journalistikken. Vi vil sørge for at vi har ressurser til å drive god journalistikk også i årene som kommer. Ambisjonen vår er å lage et bedre tilbud til leserne enten de foretrekker papiravisen eller digitale kanaler, og det gjør vi best med å gi ut papiravis seks dager i uken,» heter det i meldingen som er sendt ut.
Prisene endres ikke
Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT sier at en epoke nå er over. Han begrunner beslutningen med at redaksjonen vil sikre ressurser til god journalistikk.
– Annonseinntektene faller på papir og kostander som trykk og distribusjon spiser av kaken som skal gå til journalistikk. Hvis vi hadde fortsatt ville vi brukt mer penger på distribusjon og trykk enn journalistikk. Det er ikke bærekraftig over tid, sier Hjertenes til Journalisten.
I tillegg sparer avisen noe lønnskostnader på at papirdesken på lørdag reduseres. Nøyaktig hvor mye avisen sparer på grepet vil ikke Hjertenes tallfeste utover at det dreier seg om «mange millioner».
Avisen vil fortsatt komme med en digital søndagsutgave, men feature-stoffet flyttes til fredag og lørdag slik at søndagens e-avis kun vil inneholde nyhetsoppdateringer, ifølge redaktørenl.
– Vi vet at mange lesere ønsker en redigert utgave.
– Hvor mye kuttes abonnementsprisen med nå som søndagsutgaven på papir forsvinner?
– Den blir ikke påvirket av dette. Vi har en pris som leserne kan leve med. Prisene og produktene vi har er en balanse mellom pris, annonseinntekter og kvaliteten på journalistikken.
Hjertenes lover at pengene avisen sparer ikke skal gå til eieren Schibsted, men til mer journalistikk.
– Det er poenget. Vi gjør dette for å ha en god journalistisk kraft.
Tidligere i år varslet BT omfattende endringer og kutt av rundt 30 medarbeidere i redaksjonen. Hjertenes sier at vurderingen rundt søndagsutaven har vært et delvis eget løp.
– Er kuttet av søndagen et uttrykk for at dere strever med å oppfylle kuttene i redaksjonen?
– Nei. Dette skjer uavhengig av kuttene i redaksjonen.
Digital søndagsutgave
Sjefredaktør Anders Nyland i Bergensavisen (BA) sier at det kun er papir som legges ned, ikke «søndagsavis». BA var den andre avisen som kom med søndagsutgave i Norge, fra 1990. På det meste sendte mediehuset 32.057 aviser ut til leserne. Det var i 2007. I 2014 var opplaget 13.679 aviser. Omtrent like stort som da søndagsavisen så dagens lys.
– Vi avvikler på papir, men kommer til å ha søndagsavis i digitalt format til abonnentene våre. Så gjør vi noen produktjusteringer. Vi flytter på en del ting – slik som kryssord. Og så endrer vi litt på helgedekningen og øker sidetallet på fredag og lørdag, sier Nyland til Journalisten.
Kun VG og Aftenposten igjen på papir
Det er to år siden Dagbladet la ned sin søndagsutgave.
Etter 20. mars vil det kun være VG og Aftenposten som har igjen søndagsutgaver på papir i Norge.
Ifølge sjefredaktør Espen Egil Hansen er det i skrivende stund ikke aktuelt å avvikle deres søndagsavis på papir. Han viser til at opplaget er stort og at det er en lønnsom papirutgave.
Men det regnes på kostnadene løpende.
– Det er en avis som de som setter pris på papir holder. Og som vi har planer om å fortsette med. Til syvende og sist handler det om at folk abonnerer og det er økonomi i avisen. En økende utfordring i disse dager er at trykk og distribusjon alltid har vært et spleiselag hvor alle aviser har vært med. Men jo flere som fra og desto færre aviser konkurrentene trykker, jo mer av grunnkostnadene blir liggende igjen hos Aftenposten. Målet mitt er uansett å videreføre den.
Aftenposten hadde i 2014 et opplag på søndager på 166.008 eksemplarer. I VG var søndagsopplaget samme år på 136.167 aviser. Toppåret til søndagsavisen var i 2001 da godkjent opplag var på 317.051 aviser.
– Vår søndagsavis er fortsatt lønnsom, sier sjefredaktør Torry Pedersen i VG. Han sier det er umulig å spå hvor lenge avisen kommer til å bli opprettholdt på papir. Det avhenger av tempoet opplaget faller i. Men han øyner et håp om noe økt salg nå da bergenserne snart ikke har egne søndagsaviser.
Saken oppdateres.