Årets bilde

“Et tungt, mørkt og uskarpt bilde” vant. Ukraina treffer hardt i konkurransen om de beste motivene fra fjoråret.

Publisert   Sist oppdatert

«Et tungt, mørkt og uskarpt bilde. I alt dette tilfeldige og uperfekte merker vi braket og rystelsene fra granaten som smalt. Mens vi oftest ser krig på TV, viser bildet oss krigen gjennom et hull i veggen. Bildet sier mye om menneskets universelle tilpasningsevne. Hva gjør vi etter at bomben har falt? Jo, vi fortsetter med livet så godt vi kan. I sin stillferdige handling dekker barna over et åpent sår, slik at hverdagen kan gå videre, slik at de kan se TV, sove, slippe å ha krigen inn i stua. Vi skulle ønske det var så enkelt. Bildet er symbolsk uten å være det: Dette er virkeligheten, dette er deres virkelighet. Fotografiet berører og ryster oss. Et utrolig godt nyhetsbilde.»

Slik begrunner juryen Kyrre Liens vinnerbilde fra Gaza, Utsikt.

Kategorien Nyhetsreportasje var det Paal Audestad som tok med seg hjem med en serie bilder fra konflikten i Ukraina.

«Et drama fra en av årets største nyhetshendelser. Denne serien skiller seg markant fra de mange innsendte Ukraina-reportasjene. Bildene viser en fotograf som går et skritt tettere. Dette er nyhetsreportasje i sin reneste, mest oppriktige og viktigste form. Intensiteten opprettholdes gjennom hele serien takket være stram redigering.»

Se les resten av jurybegrunnelsene lenger ned i teksten.

Vil du se vinnerne i de andre kategoriene?

* De beste sportsbildene

* Her er årets portrett

* Fotodokumentaren

* Best på video

Mange bilder

I alt har de 191 fotografene som har konkurrert om priser i årets konkurranse levert inn 2.950 fotografier og 200 videoer.

Leder Sveinung Ystad i Pressefotografenes klubb (PK) forteller juryens opplevelse er at det innsendte materialet holder høyt nivå, men at utvalget i enkelte av klassene er dårligere enn det har vært tidligere. Det er ifølge Ystad færre nyhetsbilder og juryen konstaterer også at det er færre bilder sendt inn i sportskategoriene.

– Kvaliteten er høy nok til å dele ut pris, men ikke så høy som den har vært tidligere. Vi skulle nok også hatt inn flere bidrag for å få større konkurranse.

Dette var en problemstilling Ystad luftet i fjor. Også da var det få hendelsesbilder i konkurransen.

Også juryen bemerker dette i sin jurybegrunnelse.

«I det innsendte materialet fornemmer vi at dagspressen nedprioriterer stillbildet. Flere store innenriks nyhetshendelser er ikke representert i konkurransen. I begge sportskategoriene opplevde også juryen et snevert utvalg, vinter-OL og fotball-VM til tross. Det er dessverre langt mellom de gode actionbildene.»

Utvidet deltagelse

For første gang er Årets bilde-konkurransen åpnet for fotografer som ikke er medlemmer i PK. Det har utløst langt større konkurransen i videoklassen.

– Det har også vært ønsket vårt: Å sikre bredden. Nå er det en reell konkurranse uavhengig av plattform.

2. pris i klassen Nyhet er det Henning Lillegård i Dagbladet som har tatt i Ukraina hvor han har fotografert de som dokumenterer krisen med blant annet mobilkamera.

- I et og samme bilde foreviger fotografen øyeblikket der mediene og virkeligheten er rykket så tett sammen at vi kanskje ikke lenger helt vet hva som er hva, mener juryen.

Øyvind Elvsborg i Dagens Næringsliv får tredjeprisen for sitt bilde av Dalai Lama på utsiden av Stortinget, tatt fra Stortingsalen.

- Et klassisk godt pressefotografi. En tydelig idé, glimrende gjennomført. Bildet kommuniserer umiddelbart og er skreddersydd til en overskrift, samtidig er bildet dvelende og evner å kommentere saken, skriver juryen.

VGs Espen Rasmussen fikk andrepris i klassen Nyhetsreportasje for sin serie Kastet ut. Rasmussen vant også klassen Portrett og er i tillegg kåret til årets fotojournalist.

- Fotografen gir oss et sjeldent direkte innblikk inn i en tematikk som, til tross å ha stått høyt på den politiske dagsorden gjennom mange år, i liten grad er dokumentert visuelt. Serien er stramt og nøyaktig redigert. Den verken fordømmer eller forherliger. Den viser hverken helter eller tapere, men gir oss innblikk en del av samfunnet som er viktig å dokumentere slik at vi som ser kan forstå.

Ikke bare vant Kyrre Lien årets bilde, han fikk også tredjepris for sin reportasje fra nedskytningen av Malaysia Airlines MH17.

- Infernoet er over og alt er rolig. De stillferdige bildene inneholder grusomme detaljer, en fortelling om en grusom historie. En stramt redigert fortelling om vår frykt og sårbarhet i en utrygg verden.

Årets fotojury har bestått av Joachim Adrian (Årets pressefotograf i Danmark i fjor. Ansatt i Politiken, København), Adrian Ørhn Johansen (medielærer/frilans, Hvaler), Agnete Brun (frilans, Oslo) og Chris Maluszynski (frilans/Moment agency, London), skriver Fotojournalisten.

Årets videojury består av Magnus Wennman (Årets pressefotograf i Sverige i fjor, ansatt som fotojournalist i Aftonbladet, Stockholm), Linn Therese Amundsen (Zacapa film, Oslo) og Roar Moltubak (Tv2, Oslo).