Mobilbruken fortsetter å øke i sommer samtidig som vanlig nettlesing går noe ned. Foto: Glenn Slydal Johansen
Mobilbruken fortsetter å øke i sommer samtidig som vanlig nettlesing går noe ned. Foto: Glenn Slydal Johansen

Mobilveksten fortsetter i sommer

VG dobler omsetningen på mobilreklame i år fra i fjor.

Trenden med at vi surfer mer og mer på mobilen fortsetter nå i sommer. Samtidig går lesing i vanlig nettleser noe ned.

Smarttelefon

Antallet unike brukere på mobilportalene har økt med over 20 prosent fra siste uka i april til forrige uke, viser tall fra TNS Gallup. I samme periode har antallet unike personer på vanlig nett-trafikk gått ned med drøyt 15 prosent.

– Det er en jevn økning i mobilbruken siden 1. mai, og det er mer trafikk på mobilportaler enn i januar. Bruken av vanlig nettlesing er relativt jevn hele året, med unntak av ferier, sier markedssjef Kathrine Sørum for digitale medier i TNS Gallup.

Hun forklarer økningen med at stadig flere eier en smarttelefon som gjør det mulig å surfe på nettsteder «hvor som helst». To av tre nordmenn som inngår i nettbefolkningen eier nå en slik telefon, ifølge siste Interbuss-underøkelse.

Direktør Pål Nedregotten for produktutvikling i A-pressen Digitale Medier sier at mobil vokser fordi folk er borte hjemmenfra og at mobilen er god nok til å surfe på.

– Folk er borte fra bredbåndene sine og 3G er ofte mer enn bra nok. Vi som bransje har også bygd gode mobilnettsteder. Dessuten tenker ikke folk så mye over prisen på datatrafikken lenger, sier Nedregotten.

– Forventet

Han sier at mobiltrafikken generelt øker kraftig for hver måned. At mobil tok en større andel av den totale nettrafikken skjedde både i jula og i påske.

– Vi gikk inn i sommeren med en formening om at det samme vil skje nå, sier Nedregotten.

Også sjef for mobil i VG, Tor Jacobsen sier at stadig flere nye brukere kommer til.

– Det er forventet at mobil vokser i sommer. Det er flere førstegangsbrukere som prøver mediet, og som vil bli værende ved det, sier Jacobsen.

Dobler omsetningen

VG opplever at sidevisninger på mobil og vanlig nett samlet vokser kraftig. Når det gjelder unike brukere er det mobil som drar det meste økningen. 

Og med brukerne kommer annonsørene. I fjor omsatte VG for 30 millioner kroner på mobil. I år øker omsetningen betydelig, sier Jacobsen.

– Mobil er et ungt medium og fortsatt i starten på kapitaliseringen. Dette året har vært et gjennombrudd for annonsering på mobil, sier Jacobsen, som ikke vil kommentere konkrete tall av hensyn til at Schibsted er børsnotert.

–Snakker vi dobling her?

– Jeg tror i hvert fall vi snakker om dobling året sett under ett, sier Jacobsen.

Tar seg opp igjen

Tidligere i sommer publiserte TNS Gallup en graf som viser at den typiske brukeren av mobilportaler er en mann på mellom 30 og 39 år. Tre av fem brukere er menn og aldersgruppen står for nær en tredel av lesingen.

Personer i alderen mellom 20 og 29 år står for vel en fjerdedel av bruken, tett fulgt av 40-åringene som står for drøyt 22 prosent. De mellom 12 og 19 år står for 11 prosent.

Mobiltrafikken utgjør rundt en fjerdedel av den totale trafikken, ifølge Nedregotten. Han er ikke bekymret for at mobilveksten vil ramme ordinær trafikk.

– I slutten av juli og i begynnelsen av august vil desktop ta seg opp igjen. Noen i bransjen har spurt seg om mobil spiser på desktop, men jeg mener vi ikke ser noe kannibalisering ennå, sier Nedregotten, og legger til at det først vil merkes på de store nettstedenes frekvenstall.