Lenket til egen bok. Illustrasjon: Faksimile E24/Journalisten
Lenket til egen bok. Illustrasjon: Faksimile E24/Journalisten

E24 innrømmer klønete kobling

Lenket til spesialtilbud på spaltists bok i brødteksten.

I kommentaren «Fortsetter festen i oppdrettsaksjene?» kommenterer analyse- og forskningssjef Geir Linløkken i Investtech fiskeaksjenes bevegelser på Oslo Børs.

Linløkken har for E24 kommentert aksjer i flere næringer før denne. Blant annet bank- og oljeaksjer. Det spesielle med nettopp denne kommentaren er at det etter to avsnitt med brødtekst ligger ei lenke i rødt hvor E24s lesere kan «Les og lær om TekniskAnalyse fra Investtech».

Boktilbud

For dem som klikker på lenken ledes man til en side hvor det er mulig å bestille boken «Teknisk AksjeAnalyse». Denne boken er skrevet av kommentator Linløkken sammen med Steffen Frölich og gitt ut av selskapet de jobber for.

For E24s lesere opplyses det at de får et fordelaktig tilbud fordi de kommer nettopp fra E24. De får sågar et prisavslag på 63 kroner.

Dette har fått Journalistens lesere til å reagere og vi har mottatt mailhenvendelser om at E24 her «knoter» det til ved å blande sak og reklame.

Uheldig

Jo, erkjenner sjefredaktør Per Valebrokk. Det har nok skjedd.

– Dette er en litt klønete og uheldig kobling. Saken har gått under vår radar. Vi er ikke fornøyd med å ha en redaksjonell lenke til en spesiallagd salgsside for en kommersiell aktør, skriver Valebrokk i en epost.

Han forteller at E24 vil kontakte Investtech for å diskutere hvordan de to partene kan komme fram til en annen løsning. Lenken har ifølge Valebrokk vært en del av en avtale som har strukket seg over lengre tid, men at siden det lenkes til gradvis er blitt tilpasset E24.

Må være årvåkne

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund mener, ut fra det hun får beskrevet ettersom lenken var fjernet da intervjuet fant sted, at det høres ut som at det er klare paralleller til fellelsen mot Klikk.no tidligere i år hvor reklame og redaksjonelt innhold blir en sømløs enhet.

- Det er viktig at redaksjonene er årvåkne. Det skal ikke være sånn. Ideen om å skille redaksjonelt og annonser er at de skal oppfatte hva de konsumerer. Det er viktig at de følger dette prinsippet og jobber for det på nett. Folk må være klar over hva de får. Det er en del å lære der.