Fagpressen: – Posten overfakturerer oss

Siden 2006 har Fagpressens medlemmer betalt 300 millioner kroner for mye til Posten, hevder foreningen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag mottok Post- og teletilsynet klagesak fra Fagpressen om ulovlig kryssubsidiering og brudd på konsesjonen Posten opererer under.

Ifølge en e-post til medlemmene av Fagpressen, som Journalisten også er en del av, betaler medlemmene for tjenester de ikke bruker. Blant annet handler dette om innsamling av bladene og sortering av disse. Fagpressens direktør Even Trygve Hansen skriver i e-posten at dette er noe medlemmene ikke benytter seg av, da de leverer bladene grovsortert på postens terminal.

Dyrt

Videre hevder foreningen at sammenslåingen av flere posttjenester vil bidra til en skjult kryssubsidiering og prisberegning.

I Dagens Næringsliv forteller tidligere postdirektør Christian Harlem, som har sett på problemet for Fagpressen, at det ikke kan være slik at det koster tre ganger mer å få levert fagblader som det gjør å distribuere uadressert reklame.

Fagpressen har over lengre tid protestert over hvordan Posten priser tjenestene, men det var først i fjor da det ble portoøkning på 15 prosent at undersøkelsene begynte.

Tilsynet vil se på saken, men avventer Postens redegjørelse.

Konserndirektør Tore K. Nilsen avviser at de har brutt konsesjonen og sier til DN at de naturlig nok trenger mer tid på å vurdere klagen.

Powered by Labrador CMS