Foto: Flickr/NRK P3

Flatt i reklamemarkedet

Vokste med marginale to millioner kroner på ett år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Madeleine Thor. Foto: Glenn Slydal Johansen

Reklameinntektene i tredje kvartal endte på 4,251 milliarder kroner. Det er opp fra 4,249 milliarder kroner i år, en økning på marginale 0,05 prosent. Det skriver Institutt for reklame og medier, IRM, i en pressemelding, hvor utviklingen beskrives som et lite lysglimt.

I de foregående kvartalene har utviklingen vært negativ med mellom 2,1 og 4,7 prosent.

IRM skriver at nedgangen for dagspressen er avtagende sammenlignet med første halvår i år. En årsak til forbedringen kan være kommunevalget i september.

– Etter en lang periode med negativitet i mediemarkedet kan vi nå glede oss over en liten positiv utvikling, men det er for tidlig å si om dette er varig. Det er ikke et sterkt positivt signal, men det er iallfall bedre enn resultatet for første halvår, sier daglig leder Madeleine Thor i IRM i pressemeldingen.

Digitale kanaler fortsetter veksten hvor det er søkeordsmarkedsføring, web-TV og rubrikk som bidrar sterkest. Totalt økte de digitale investeringene med 150 millioner kroner sammenlignet med tredje kvartal i fjor, ifølge IRM.

TV fortsetter opplever også vekst uten at kanalen tallfestes fra IRM.

Powered by Labrador CMS