Foto: momo/flickr.com

TV 2 vil holde NRK unna Facebook-tjeneste

Får støtte fra Journalistlaget i NRK.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På den måten mener TV 2 at NRK vil få muligheten til å skaffe seg digitale annonsekroner, skriver Dagsavisen.

– Det vil være helt uakseptabelt at lisensfinansierte NRK forsyner seg av det tradisjonelle reklamemarkedet, for ikke å snakke om å gi Facebook statsfinansiert innhold Facebook kan selge på, sier Bård Espen Hansen, som er redaktør for tv2.no til avisen.

Åpne for samarbeid

NRK, TV 2 og flere andre medier er denne uken invitert til et møte med Facebook i London for å diskutere muligheten for å koble seg på tjenesten Instant Articles.

NRK bekrefter at et nærmere samarbeid med Facebook er interessant.

– Vi er åpne for at et tettere samarbeid med Facebook kan bidra til at vi løser samfunnsoppdraget bedre overfor enkelte grupper som ikke NRK treffer så godt gjennom tradisjonell publisering på TV, radio og nett, sier NRKs nettsjef Frank Gander til Dagsavisen.

Instant Articles er en nyhetstjeneste som gjør det mulig for medier å publisere artikler direkte på Facebook. Facebook beholder da trafikken, men lar mediene beholde hele eller mesteparten av inntekten fra annonsene.

NRKJ skeptisk

Journalistlaget i NRK er også skeptisk til at allmennkringkasteren skal ta i bruk Facebooks nyhetstjeneste. Det sier NRKJs leder Richard Aune i en melding.

– Vi er skeptisk fordi vi er opptatt av å bevare vår redaksjonelle uavhengighet. Vi er opptatt av å være fristilt alle kommersielle hensyn, og vi er opptatt av at våre brukerne ikke skal være i tvil om hvem som er redaktøren for NRKs innhold. Jeg er ikke sikker på at disse hensynene blir ivaretatt dersom NRK tar i bruk den nye nyhetstjenesten til Facebook, sier Aune.

Powered by Labrador CMS