FOR SMALT: Cecilie Kjensli mener mediene tar feil: - Folk flest er ikke så interessert i "hvordan bli kinky i senga". Foto: Birgit Dannenberg

Kinky mediesex

– Jeg har mottatt mail fra unge jenter som ikke har debutert seksuelt, men som likevel spør om de skal fjerne kjønnshårene. Det syns jeg er leit, sier Cecilie Kjensli.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som redaktør for sex- og samlivsmagasinet Cpunktet.no og mangeårig bidragsyter til diverse medier har Cecilie Kjensli fulgt sexjournalistikkens utvikling det siste tiåret på nært hold. Hun liker ikke alt det hun ser.

– Det er bedre med for mye enn for lite sexinformasjon, men jeg syns innholdet ofte er for utvannet. Det er mye resirkulering og mye brukes dessverre kun for underholdningsverdien.

Sexlokomotiv

Daglig møter vi store avis- eller nettoppslag som roper ut sensasjonelle sexfunn, mens magasiner og blader skynder til for å hjelpe oss til et bedre sexliv med alle sine «hvordan få»- og «slik gjør du»-guider.

Ifølge fagfolk er det blitt mye mer sex i mediene i løpet av det siste tiåret. Tv-seriene Ally McBeal og «Sex og singelliv» får noe av skylda, men det er nettet som framstilles som det store sexlokomotivet.

Sært blir normalt

Foruten nettet har framfor alt damebladene markert seg med sin sterke satsing på sex og samlivsstoff.

– De føler vel de må ha noe om sex, på linje med oppskrifter, skjønnhet og slanking som «obligatorisk» stoff, sier seksualvaneforsker Bente Træen ved Universitetet i Tromsø. Hun syns det ofte kan bli «for mye av det gode».

– Mediene skaper sexpress. Når folk stadig møter «60 måter å få et bedre sexliv» på, blir de lettere mer misfornøyd med sitt eget.

Som forsker har Træen vært i tett kontakt med mange medier, og erfaringene syns hun viser at mediene i for stor grad ser bort fra de viktige forskningsfunnene og i stedet fokuserer på det oppsiktsvekkende.

– Det blir mer og mer fokus på det kinky, hvor det sære slås opp og presenteres som «normalen». Det gjør noe med folks syn på seksualitet.

Grunnen til dette kinky fokuset mener mange skyldes penger.

– Alle vet at sex selger, og papir- og nettavisene er desperate etter å finne noe som selger, sier Ken Purvis, mens Cecilie Kjensli tror denne mekanismen blir selvforsterkende.

– Mediene prøver alltid å finne på noe nytt og strekker derfor sexstrikken i en urealistisk retning. Folk flest er ikke så interessert i «hvordan bli kinky i senga». Mange kunne med fordel dempe seg litt.

Sexplosjon på nettet

Et Atekst-søk på noen utvalgte sexrelaterte ord tyder på at det publiseres langt mer om sex på nettet enn i trykte medier. Men samtidig som det har vært en sexplosjon på nettet, har mengden økt betraktelig også i andre medier. Så mye at de mer rendyrkede sexpublikasjonene sliter med dårligere distribusjon og kraftig redusert salg.

Men Cupido holder stand. Bladet feirer i år 25-årsjubileum, og redaktør og sosiolog Hanne Grasmo peker på miksen av journalistikk, med fokus på nyheter og seksualpolitiske spørsmål på den ene sida og erotiske noveller på den andre, som en viktig grunn til at bladet har klart å overleve.

– Cupido er eneste norske seriøse blad med sex som hovedtema, kommenterer Grasmo.

Fagpressesex

For tre år siden ble Cupido også tatt opp i Fagpressen, men Grasmo har likevel erfart at det er vanskelig å rekruttere erfarne journalister med faglig dybde om seksualitet.

– Det er fortsatt ikke selvsagt at seksualitet er et seriøst journalistisk tema. Jeg treffer mange journalister som stusser når de hører at Cupido er et fagblad og undrende spør «er sex et fag?» Og utenfor pressen fins det de som tror jeg er kåt og villig hele tida bare fordi jeg er redaktør av et sexblad. Da svarer jeg at Cupidos fagområder spenner fra sosiologi og sexologi til kulturhistorie, erotologi og medisin. Jeg flyr ikke rundt og har sex hele tida! Det meste av arbeidsdagen min er nokså lik den til andre redaktører og journalister, ler Grasmo.

Hun framhever lunsjpausen som den delen av arbeidsdagen hvor livet i Cupido skiller seg mest fra andre redaksjoner.

– Vi snakker seriøst om seksualitet, men det er ikke så mange redaksjoner der noen beklager seg fordi de har mistet vibratoren oppå leverposteiskiva.

Grasmo innrømmer samtidig at all fokus på sex inspirerer i hverdagen.

– Seksualitet er jo ikke et sensasjonelt tema for meg, men selvsagt kan man bli kåt innimellom. Så dette er en fantastisk jobb! Mye bedre enn å jobbe i Skatteetaten!

Få tabuer

Samtidig som det er blitt mer sex i mediene, er grenser blitt flyttet mens tabuer har falt.

– Det er ikke så lenge siden homosex ikke var lov og munnsex ble sett på som perverst. Nå er det en forståelse for at normale kvinner kan svelge sæd, mens Ally McBeal har gjort jente-jentesex godtatt som eksperimentering blant heterofile. Det har vært en eksplosjon med sexinformasjon, og massemediene både rir på bølgen og forsterker den, mener Ken Purvis.

Noe sexstoff er likevel fortsatt tabu i mediene: barn og pubertet. Cupidos grunnlegger, Terje Gammelsrud, sier at Cupido som erotisk blad må være spesielt varsomme og at det er helt utelukket å skrive om fantasier om barn.

Cecilie Kjensli beskriver problemet med «stor aldersforskjell» som noe som kan skape assosiasjoner til pedofili.

– Mange tenner på tenåringer, og det er veldig touchy å skrive om. Det er et område som det er veldig vanskelig å ordlegge seg riktig på uten å plumpe uti og havne et sted man ikke ønsker å være.

Sauer er ålreite dyr

Ifølge Bente Træen kan mediene i dag publisere saker om «ti måter å ha analsex» på for ungdom uten at det skaper storm. Hun forklarer det med en pornografisering av samfunnet, som hun for ungdommens del syns er betenkelig.

Samtidig som det er blitt mer åpenhet om diverse legninger og seksuelle preferanser, peker Træen på at tabuer rundt forestillinger om seksualitet fortsatt eksisterer i mediene. Hun trekker fram forholdet til prostituerte og overgripere som to eksempler. Og dyr som et tredje.

– Mediene har vanskelig å forholde seg til det at noen prostituerte faktisk ikke er ofre. Og i overgrepssaker, hva gjør vi den dagen man får sympati for overgriperen? Og når leste du sist noe om hvordan det er å tenne på dyr?

Annonsenekt

Apropos dyr, så hevder Terje Gammelsrud at han ble sett på som en gris da han startet Cupido for 25 år siden.

– Jeg møtte mye motstand og manglende respekt den gangen, og Aftenposten og VG ville verken omtale oss eller la oss annonsere hos dem. Slik sett er det ikke tvil om at det har skjedd mye i løpet av disse årene og at det er langt større åpenhet i mediene i dag. Det er bra, men dessverre er det også altfor mye hang til spekulativ dyneløfting i mediene.

Bombarderes med sex

Ken Purvis gir ikke Gammelsrud noen særlig forhåpning om at det vil bli bedre framover.

– Det er ingen vei tilbake. Medienes jakt på den perfekte orgasmen og sexen vil bare bli verre. Det er et problem at sex ikke lenger er knyttet til kjærlighet og forhold. Vi bombarderes med sex, og unge jenter som leser det kan tro at det er slik verden er. Men hva skjer med ungdommens sexliv når alt blir tillatt?

Powered by Labrador CMS