Sigvald Sveinbjørnsson (t.v.) og Helge Nitteberg ser ulikt på kulturjournalistikkens kår. Foto: Bergens Tidende og Yngve Olsen Sæbbe, Nordlys
Sigvald Sveinbjørnsson (t.v.) og Helge Nitteberg ser ulikt på kulturjournalistikkens kår. Foto: Bergens Tidende og Yngve Olsen Sæbbe, Nordlys

Amedia-redaktører uenige om øremerkede midler til kultur=journalistikk

Nordlys-sjefen krever utvidelse av pressestøtten, mens kollegaen i BA mener stoffområdet er avisenes eget ansvar.

Publisert   Sist oppdatert

Den ferske sjefredaktøren i Bergensavisen, Sigvald Sveinbjørnsson, er ikke enig i at kulturjournalistikken henger i en tynn tråd og dermed må finansieres gjennom øremerkede midler, som sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys tok til orde for i en kommentar nylig.

Sveinbjørnsson sier til Dagsavisen at det er helt feil strategi å kutte ut kulturjournalistikk, og understreker at kulturstoffet er svært viktig for BA.

Les også: Sigvald Sveinbjørnsson ny BA-redaktør

Nitteberg skrev blant annet i sin kommentar:

«Helt konkret bør statsråd Linda Hofstad Helleland (H) øremerke midler til kulturjournalistikk, inkludert kunst- og teaterkritikk, ved å utvide pressestøtten og kanskje også omfordele noe av dagens pressestøtte. Det vil gi norske mediehus viktig hjelp i den kanskje mest utfordrende epoken i bransjen noensinne. Og enda viktigere: Det vil gi et rikere kulturliv.»

Les også: Helge Nitteberg tar over ledelsen i Nordlys

Sveinbjørnsson poengterer overfor Dagsavisen at han synes det er for lett å si at man trenger øremerkede midler.

– For meg er det viktigere å diskutere formen og funksjonen til kulturstoffet, enn antall årsverk, støtteordninger og spaltemillimeter. Øremerkede midler er sikkert fint, men jobben for å utvikle god kulturjournalistikk, det seg være på nett eller papir, er og blir avisenes ansvar.

BA-redaktøren mener at det viktigste er å lage stoff som leserne har behov for og nytte av, og ikke nødvendigvis hva de vil ha. Han sier til Dagsavisen at kulturjournalistikkens hovedutfordring er at den i mindre grad enn annet stoff har klart overgangen fra et redigert papirprodukt til den digitale strømmen som møter leserne på nettavisene.