Fredriksstad Blads Mathilde Halstensen blir invitert inn på tegne- og fargekurs av Øivind Sand i hans sommeratelier i Skjærhalden. Foto: Glenn Slydal Johansen
Fredriksstad Blads Mathilde Halstensen blir invitert inn på tegne- og fargekurs av Øivind Sand i hans sommeratelier i Skjærhalden. Foto: Glenn Slydal Johansen

Sommervikaren:

Mathilde Halstensen (19) jobber for Fredriksstad Blad på fjerde året

FREDRIKSTAD (Journalisten): Venninnene forstår ikke hvordan hun kan være så glad i å skrive.

Published Updated

– Nå spør du vanskelig. Dere journalister er lært opp til å spørre så vanskelig.

Slik svarer kunstner Øivind Sand på et spørsmål om hvor mange år han nå har holdt utstilling i sommeridyllen Skjærhalden på Hvaler. 83 år gamle Sand er også kjent som far til tvillingbrødrene Aune og Vebjørn Sand.

Øivind Sand står og tegner mens Mathilde Halstensen intervjuer. Foto: Glenn Slydal Johansen
Øivind Sand står og tegner mens Mathilde Halstensen intervjuer. Foto: Glenn Slydal Johansen

Men det er ikke Sand som Journalisten er på Hvaler for å skrive om. Vi følger Fredriksstad Blads 19 år gamle sommervikar Mathilde Halstensen på jobb. Saken om Sand havnet på hennes pult tidligere denne morgenen.

Til tross for sin unge alder, er hun ikke ukjent for avisens medarbeidere: Dette er hennes første sommervikariat, men hun har frilanset for den siden hun var 16.

– Jeg har alltid vært glad i å skrive, sier Halstensen.

Jeg koser meg med de pensjonistene

Den energiske sommervikaren har åpenbart et talent. Ikke bare for det journalistiske, men også for språklige vendinger og det kollegiale.

– Jeg koser meg med de pensjonistene, sier hun før hun med et lurt smil gaper og så holder seg for munnen når Journalisten gjør oppmerksom på hvilket aldersbegrep hun brukte for å beskrive kollegene.

– Det du bruke i artikkelen, sier hun senere.

Skaper stemning

Lønsjpausenes diskusjoner om Fredrikstad Fotballklubb og antallet hull på en innebandykølle har hun sett seg nødt til å gjøre noe med.

– Jeg tenkte, her må jeg fikse opp litt. Så jeg spør om de er single og hva de skal gjøre i helgen. Og jeg forteller om den gangen jeg ble kastet ut fra et utested fordi jeg ikke var gammel nok. Jeg må jo lage litt stemning! Jeg tror jeg er et friskt pust og at de syns det er gøy at jeg er der.

Hun og de sju andre sommervikarene bidrar til å trekke ned snittalderen i redaksjonen. I fjor hadde avisen den sjette høyeste ansienniteten av 148 redaksjoner på lønnsstatistikken.

Halstensen er den eneste sommervikaren på kultur. Der har sakene variert fra festivaler, sommerutstillinger til kjendisintervjuer.

– Vi merker at alle har sommerferie. Det blir mye forhåndssaker. Men vi finner alltid noe å skrive om.

Her må jeg fikse opp litt

Uformelt direktestudio

Det morsomste hun vet å gjøre, er direktestudio fra festival, som under Idyllfestivfalen i Fredrikstad og helgens Månefestivalen i Gamlebyen. Da går hun rundt på festivalområdet og oppsøker det som skjer. Hun tar bilder med mobilen og publiserer til studioet fra en app.

Slik ser det ut i direktestudioet som Halstensen styrer. Her fra Idyllfestivalen.
Slik ser det ut i direktestudioet som Halstensen styrer. Her fra Idyllfestivalen.

– Det er gøy! Det er som å oppdatere Snapchat for der kan jeg skrive uformelt i stedet for å være så saklig. Jeg kan bruke uttrykk som engelsk slang og emojis som jeg ikke får lov til å sette på trykk. «Gjør som du vil», har de sagt til meg. Jeg vet ikke om det er for å få yngre lesere. De har sikkert en baktanke med det, sier Halstensen spøkefullt.

Målet hennes for dekningen er at lesere skal føle at de får med seg hva som skjer på festivalen.

Den journalistiske utøvelsen har hun lært selv ved å lese andre artikler og gjennom tilbakemeldinger fra sjefene. Hun gikk nemlig ikke medielinjen på videregående. Der var det håndballen som trumfet slik at det ble idrettslinjen. Derfor har hun ikke fått noen dyp innføring i skoleverket om den omvendte pyramiden eller Vær Varsom-plakaten.

– Jeg har lært gjennom jobben i Fredriksstad Blad, fastslår 19-åringen.

Presseetiske knep og tenkning har hun likevel på plass. Som det at hun kommer fra en kunstnerfamilie der artister og skuespillere frekventerer hjemmet. Da er det greit at hun ikke har noen problemer med å si fra om hun har for nære bånd til intervjuobjekter som faller på hennes bord.

Frilansing

Det var litt gjennom farens kontakter at hun også fikk prøve seg i journalistikken som 16-åring. At hun nå har sommervikariat i avisredaksjon syns hun er gøy.

– Jeg har en mye morsommere jobb enn mange av venninne mine som står på Kiwi fra 9 til 9. Også tjener jeg jo ganske bra i forhold til dem.

– Kunne du tenke deg ny sommerjobb her neste år?

– Ja, jeg kan jo ikke gå tilbake til butikk nå.

Hun sier at hun syns det er morsomt å skrive store sommerintervjuer. Der hun kan være kreativ og leke med ordene.

– Venninnene mine skjønner det ikke.

Hun ser for seg å fortsette å frilanse når hun fortsetter på andreåret av en bachelor i medievitenskap i Bergen til høsten. Men om det blir journalistikken på lenger sikt, er mer usikkert. Det er litt derfor hun valgte medievitenskap, og ikke journalistikkbachelor også.

– Jeg føler jeg må gjøre noe større. Det høres litt teit ut. Jeg ville gjøre noe med TV, som å bli nyhetsanker på TV. Men det har jeg gått bort fra nå fordi jeg skjønner at jeg ikke helt passer til det.

Journalisten foreslår at hun kan jobbe i noen av magasinene der hun kan gjøre lange intervjuer med for eksempel politikere og næringslivsledere og leke med ord. Men det interesserer ikke helt. Ennå.

– Drømmen min er å jobbe for Det Nye eller Elle. Jeg elsker kjendisgossip. Jeg interesserer meg mer for at Astrid S skal på turné i utlandet.

En lykkedag! sier Halstensen om at hun fikk med en kilde som var innom for å kjøpe et bilde av kunstner Øivind Sand. Foto: Glenn Slydal Johansen
En lykkedag! sier Halstensen om at hun fikk med en kilde som var innom for å kjøpe et bilde av kunstner Øivind Sand. Foto: Glenn Slydal Johansen

Gammel og søt

Tilbake til dagens oppdrag. Saken om Øivind Sand er at han hver sommer flytter atelieret fra hjemmet sitt og ned til Kirkens Hus i Skjærhalden der han også har utstilling.

– Han er gammel og søt. Jeg har ikke så peiling på kunst, men jeg har lest meg opp.

Da journalisten ankommer atelieret er det nesten som å gå rett inn i en scene. En liten hilsen før Sand finner fram et skrin med farger.

– Kom, så skal du få et tegnekurs. Da lærer du om farger.

Halstensen prøver å komme inn under huden på hvordan Sand velger motivene.

– Du blir ikke lei av å tegne? spør hun.

– Nei. Det er så gøy at det er plagsomt, spøker han.

Drøyt 20 minutter i atelieret er nok for Halstensen. Underveis kommer det nemlig noen besøkende som hun intervjuer. De viser seg å være store beundrere og dessuten med familiære bekjentskaper til Sands sønner. Også kjøper de et bilde.

– At noen kjøper et bilde gjør saken mye mer interessant. Det var en lykkedag at det skjedde! Det er ikke ofte det skjer, sier Halstensen på vei tilbake.

Og det vanskelige spørsmålet?

– «Hvor mange år har du vært i atelieret», det er ikke et vanskelig spørsmål, oppsummerer hun i bilen på vei tilbake til redaksjonen i Fredrikstad sentrum.

Mathilde Halstensen tar en kjapp telefon til Øivind Sand, som har ringt redaksjonen og sagt at han har mer å melde. Foto: Glenn Slydal Johansen
Mathilde Halstensen tar en kjapp telefon til Øivind Sand, som har ringt redaksjonen og sagt at han har mer å melde. Foto: Glenn Slydal Johansen

Energiske vikarer

Nettsjef Espen Normann i Fredriksstad Blad beskriver Halstensen som et journalistisk talent og et friskt pust i redaksjonen.

– Hun er et artig vesen og er flink til å få kontakt med og tillit hos folk. Så er hun oppegående og intelligent, sier Normann.

Det er artig med ungdom som tar initiativ og er frampå

Han understreker at de generelt har et godt arbeidsmiljø i avisen, og beskriver alle de åtte sommervikarene som energiske.

– Det er artig med ungdom som tar initiativ og er frampå. Det er noe jeg har savnet faktisk. Da jeg var ung var det mer spisse albuer og folk som sloss om å komme inn. Det er mer og mer sjelden nå.

Grunnen til at det er så høy snittalder i redaksjonen tror han skyldes nettopp at det er et godt sted å jobbe.

– Folk trives med kolleger og arbeidsmiljø og får muligheten til både å utvikle seg selv og bidra til utvikling. Det er stor åpenhet for å gjøre og prøve nye ting og sette i gang tiltak.

Å ha sommervikarer sier han er ekstremt viktig, ikke minst fordi den digitale lesingen holder seg høyt - også om sommeren.

– Vi ønsker å holde like høy kvalitet hele året fordi vi har like høy lesing nå som i mai. Selv om det er midt i tjukkeste fellesferien øker vi nå netto antallet abonnenter. Når det er god lesing på pluss-saker, må vi levere.

Normann sier sommervikarene selvsagt også er viktig for å dekke personalbehovet i ferien.

– Det er viktig at folk får lov til å ta ferie når de ønsker det selv, og det er noe vi får til.