«Skam»-karakterene Sana, Eva, Chris, Vilde og Noora tar Norge med storm. Foto: NRK.

Vanvittig mediepress rundt NRK-suksessen «Skam»

NRK P3 får flere pressehenvendelser daglig. Les hvilken journalistisk jobb som ligger bak serien.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Skam» er et nettdrama laget av NRK P3. Serien følger livet til en jentegjeng på Hartvig Nissens videregående skole i Oslo. Seerne får små, daglige klipp som ender i én episode hver uke. I tillegg lever serien gjennom karakterenes profiler i sosiale medier.

Over 400 000 har sett den aller første episoden i NRK TV. Gjennomsnittet for sesong 2 ligger på 275 000 seere. 

Redaksjonssjef Håkon Moslet i NRK P3 forteller Journalisten at han får «helt vanvittig» mange henvendelser fra journalister hver dag.

– Jeg kunne nesten bare jobbet med «Skam» hver dag, med å svare på mediehenvendelser og fôre media i 7,5 timer, sier han.

Les også: Mammon 1 handlet ikke om Aftenposten

Levde i stillhet

Håkon Moslet i NRK P3.
Foto: Glenn Karlsen, NRK.

Ungdomsserien ble lansert uten markedsføring i oktober i fjor. Moslet forteller at serien for det meste levde i stillhet blant mediene fram til jul. Da i januar hadde hadde Aftenposten som første store mediehus en sak om «Skam»-jentene. Deretter kom Dagbladet på banen, og senere VG.

– Det er nå etter påske at det har tatt helt av. «Skam» er åpenbart en klikkmagnet, så fantasien er stor for å finne “dagens «Skam»-vinkling”, sier han.

Serien er nominert til to mediepriser under Nordiske Mediedager i Bergen 11.mai. En av disse er en av hovedprisene: «Årets nyskapning». Her kjemper NRK mot blant annet VGs podcaster.

I tillegg er serien nominert til tilsammen seks priser i Gullrutens fagpris- og Gullruten.

Dybdeintervjuer

Det var en lang prosess for å få serien på skjermen, og det ligger et halvt år med journalistisk research bak. Redaksjonen jobbet tett opp mot målgruppa for å vite alt om unge jenter på 16 år.

– I forfasen var redaksjonen rundt på skoler og revyer og snakket med masse unge folk. Det ble gjort dybdeintervjuer med flere jenter i den aktuelle målgruppa der målet var å finne ut hva de bryr seg om, hvordan de tenker, hva de drømmer om og hva de er redd for, forklarer Moslet.

To av serieskaperne, Julie Andem og Mari Magnus skal delta på Nordiske Mediedager og holde foredrag om researchen bak serien.

Les også: NRK satser ikke nok på veteranene

NRK har valgt å skjerme skuespillerne for pressen på grunn av deres unge alder. Foto: NRK.

Skjermer skuespillerne

Selv om skuespillerne har blitt stjerner over natta, skjermer NRK jentene for mediene, og de gjør derfor ingen intervjuer med pressen.

Moslet forklarer at det er på grunn av deres unge alder. Seerne kan imidlertid følge karakterene i sosiale medier - og på P3s egen «Skam»-side. Publiseringen der er det Mari, og ikke jentene, som står for.

Målet med serien er å hjelpe unge jenter med å styrke selvfølelsen, gjøre dem bevisst på mellommenneskelige mekanismer og løsne opp i tabuene deres. Moslet er ikke overrasket over at serien treffer langt utenfor målgruppa.

– «Skam» tar for seg helt universelle problemer og er en bra dramaserie som fungerer uavhengig av alderen på mottakeren. Så er det nok tenåringene som tar den inn på flere plattformer og fordyper seg i universet.

Powered by Labrador CMS