Ole Mathismoen på jobb i Antarktis. Foto: Stein J. Bjørge/Aftenposten

Uenige om Statoil-samarbeid

Aftenpostens kjente miljøjournalist Ole Mathismoen stiller gladelig opp på samarbeidet med Statoil. Oljejournalist og konsernkollega Erlend Skarsaune i Stavanger Aftenblad sier bestemt nei.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Min jobb har alltid vært betalt av næringslivet gjennom annonser, sier Ole Mathismoen (55) i Aftenposten.

– Jeg ville ikke vært med som bidragsyter på et arrangement som Aftenbladet og Statoil samarbeider om, sier oljejournalist Erlend Skarsaune (40) i Stavanger Aftenblad.

LES OGSÅ: Nei, disse annonsene er ikke publisert av Schibsted-avisene, men av Statoils reklamebyrå

Kampanje

Oljeselskapet Statoil har betalt flere millioner kroner for en profileringskampanje med Aftenposten og Schibsted. Det innebærer at Aftenpostens politiske redaktør Trine Eilertsen og miljøjournalist Ole Mathismoen skal møte Statoil-direktører i debatter for ungdom. Dette kommer i tillegg til markedsføringsartikler i mange nettaviser og på Facebook.

Trine Eilertsen deltok på de to første møtene i Bergen og Stavanger. Mathismoen tok de to neste i Trondheim og i Tromsø forrige uke. Torsdag kveld 1. desember går det siste av stabelen i Oslo sentrum.

– Min rolle har vært å delta på disse tre dialogmøtene, hvor rundt 150 ungdom er invitert til et møte, og hvor Statoil stiller med to direktører fra ulike fagfelt. Jeg og alle i salen kan spørre om hva vi vil. Jeg har arrangert klimakonferanser før, og jeg ser dette som en del av min journalistiske plattform, sier Mathismoen.

Spør om hva som helst

Han understreker at han kan spørre om hva som helst, og at det ikke er noen føringer.

– Hadde du vært til stede i Trondheim eller Tromsø, tror jeg du ville vært trygg på at jeg kan spørre om hva som helst. Jeg har kjørt hardt på Statoil og spurt når selskapet, som selv sier de er opptatt av klimatrusselen, og sagt at Paris-avtalen er riktig, viktig og sagt at 2-gradersmålet må nås: Når skal de si at de lar oljefelt ligge av hensyn til klimaet. Kan det bli Lofoten og Vesterålen? Kan dere holde dere unna der? Jeg har spurt om deres fornybarsatsing. Den er for så vidt stor, men bare peanøtter i forhold til hva de satser på olje og gass. Jeg har også stilt en rekke andre tilsvarende spørsmål, som jeg tror de har oppfattet som både direkte og til dels ubehagelige, akkurat som i et vanlig intervju, sier Mathismoen.

– Men er det ikke annerledes, så lenge dette er en del av Statoils profileringskampanje?

– Aftenposten er teknisk arrangør. Det praktiske er ikke mitt bord, men vi har opplegg og regi. Det er ikke vår content marketing avdeling som gjør det, men vår egen event-avdeling, som tidligere har vi laget både byutviklings-konferanse og klimakonferanse.

Hånda på hjertet

– Min deltakelse på debattmøtene er jeg helt journalistisk komfortabel med. Med hånden på hjertet mener jeg å ha min journalistiske integritet 100 prosent i behold. At ingen har sagt hva jeg skal spørre om, er et nøkkelpunkt for meg. Så forstår jeg at Aftenposten må finne nye måter å tjene penger på.

– Ser du ingen dilemmaer knyttet til at Statoil finansierer kampanjen med debattmøtene?

– Jeg har jobbet i Aftenposten i 33-34 år. Min lønn har hele tiden vært betalt av aktører i norsk næringsliv, gjennom annonser. Selv ser jeg på dette som en moderne form for annonsering. Universitetet i Ås og andre er også med og annonserer når vi andre ganger setter et kritisk søkelys på norsk klimapolitikk og Statoil for den saks skyld, i våre konferanser. Vi må trå varsomt når vi utvikler nye plattformer, og jeg vil ikke gjøre meg til doms over dette prosjektet. Men jeg er komfortabel med min rolle. Når debattkvelden er over, kan jeg se alle i øynene og se at jeg gjorde mitt beste som kritisk miljøjournalist overfor Statoil.

Erlend Skarsaune

Ikke aktuelt for Skarsaune

Oljejournalist Erlend Skarsaune i Stavanger Aftenblad vil ikke karakterisere Schibsted-kollega Ole Mathismoens valg. Men for egen del er det ikke aktuelt, sier Skarsaune.

– Når debattmøtene skjer samtidig som en stor annonsekampanje rulles ut, er det grunn til å spørre seg om Statoil har en klar strategi for dette, spør han, og svarer selv:

– Når Statoil samarbeider med Aftenposten og Stavanger Aftenblad, er det fordi oljeselskapet har noe å tjene på det. Noe annet vil være svært naivt å tro. Statoil har all mulig rett til å kjøre annonser og møter for å fremme sitt syn og diskutere det selskapet gjør, men vi kan ikke redaksjonelt være med på at vår uavhengighet trekkes i tvil. Her må vi være overtydelige, også fordi Statoil er veldig bevisst på profilering. Omdømmekonsekvens er et av punktene Statoil sjekker når selskapet gransker hendelser, og det sier sitt, sier Skarsaune.

Han er også leder av redaksjonsklubben i Stavanger Aftenblad.

Journalisten opplever at et slikt samarbeid ville føre til at man kan stille spørsmål ved uavhengigheten til han som journalist.

– Vi må være svært bevisste hva vi gjør i slike sammenhenger. Både Statoil, som Norges desidert største selskap, og avisene har alt å tjene på at det ikke finnes noen grunn til å stille spørsmål ved uavhengigheten til journalistene. 

Stavanger Aftenblad ble ikke spurt om å samarbeide på debattmøtet i Stavanger. Men Bergens Tidende ble spurt, og takket nei.

– Det passet ikke Bergens Tidende å delta debattmøte med Statoil i Bergen, av ulike grunner, sier leder Dag Idar Tryggestad i redaksjonsklubben i Bergens Tidende.

Powered by Labrador CMS