Amedias største avis Drammens Tidende er ikke lenger å finne på Buyandread.

Amedias aviser borte fra Buyandread

Mediekonsernet vil satse mer på sin egen aID.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Samtlige av Amedias aviser er fra 1. juli trukket fra tjenesten Buyandread.com, som er en nett-tjeneste der digitale utgaver av papiravisene kan kjøpes og lastes ned.

Årsaken er ifølge Amedia-direktør Stig Finslo todelt. Den første grunnen er at avisene ble indeksert, det vil si gjort søkbare på nettstedet. Det ønsket ikke konsernet.

– Buyandread har ikke gjort noe ulovlig. Det er snakk om et misforhold mellom avtaler internt hos oss. Det var en uoverenstemmelse mellom enkelte aviser og konsernet som helhet, sier Finslo til Journalisten.

Han sier indekseringen ble slått av umiddelbart på forespørsel fra konsernet.

Egen tjeneste

Hovedårsaken er knyttet til en strategiendring i Amedia, som ønsker å satse mer på sin egen digitale identifiserings- og abonnementsløsning aID.

– Vi ønsker å få kanalisert mest mulig inn i aID-løsningen og markedsføre den som den viktigste inn mot våre produkter.

Nå når konsernet har lagt rammen for hva de ønsker seg, sier Finslo de er i videre dialog med Buyandread om hvordan et samarbeid kan fortsette.

Det er private kjøpere Amedia-avisene er borte for, organisasjoner som abonnerer på tjenester fra Buyandread kan ifølge gründer og daglig leder Dag Evert Eriksen fortsatt få tilgang til aviser.

Tidligere hadde Retrievers A-tekst-tjeneste en eksklusiv avtale om å indeksere Amedias aviser. Men fra nyttår ble det åpnet for at medieovervåkere kan kjøpe tjenesten direkte fra mediekonsernet. Det betyr at andre tilbydere som Opoint og Intermedium nå har en slik medieovervåkningsavtale direkte med Amedia, og ikke gjennom Retriever.

Finslo vil ikke opplyse noe om hvor mye penger det er snakk om i dette markedet. Buyandreads andel karakteriserer han som marginale.

Dalende omsetning

Buyandread omsatte totalt for 4,1 millioner kroner i fjor, og fikk et negativt driftsresultat på 24.000 kroner. Hovedaksjonær er grunnlegger og daglig leder Dag Evert Eriksen med 33 prosent. Nest største eier er Fritt Ord med knapt 17 prosent.

Eriksen sier til Journalisten at salget er dalende i takt med endringen i mediemarkedet.

– Vi har hatt en nedgang i salget, sier Eriksen, som ikke utelukker at Amedias aviser kan komme i salg igjen senere.

– Vi vet ikke, men utvikler oss hele tiden. Det kan hende det kommer nye produkter i 2016 uten at det er noe jeg vil gå nærmere inn på.

Powered by Labrador CMS