Amedia-direktør Stig Finslo peker på at annonseinntektene for dagspressen er mer enn halvert siden 2007.
Amedia vil ha større del av statens mediestøtte-kake
Pressestøtten er moden for en radikal fornyelse, mener mediekonsernet.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tre av fire statlige mediekroner går til NRK. Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, synes ikke det er urimelig å forvente at «samfunnet investerer like mye i øvrig norsk presse som i NRK».
I ly av forslag om ny husstandsavgift for å finansiere NRK og andre som tar til orde for å støtte nyhetsproduksjonen for en kommersiell allmennkringkaster, vil Finslo ha en ny debatt om pressestøtten. Den er moden for en radikal fornyelse, skrive han i et innlegg i Dagens Næringsliv.
Han peker på to hovedutfordringer for mediebransjen: å produsere mye og god journalistikk og å investere i «felles teknologiløsninger» og kanaler som er lett tilgjengelige for publikum.
Amedia-direktøren mener annonser og brukerbetaling fortsatt skal finansiere mediene sammen med offentlig støtte, men peker på at annonseinntektene for dagspressen er mer enn halvert siden 2007.
«En fornyet og utvidet mediestøtte for å sikre produksjonen av journalistikk på norsk vil bidra til sunnere og mer likeverdige konkurranseforhold», skriver Finslo og mener det offentlige bør satse like mye på øvrig presse som på NRK. Sistnevnte får omtrent tre firedeler av åtte statlige milliarder til mediene. Pressen får rundt 300 millioner i direkte støtte og blir tilgodesett med et momsfritak verdt 1,6 milliarder.