Siste Sunnmørsposten i storformat

I dag kom Sunnmørsposten for siste gang ut i fullformat. Fredag ligger en tabloidavis i abonnentenes postkasser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sunnmørsposten i fullformat er historie. I går sendte kveldsskiftet de siste sidene i storformat til trykkeriet i Breivika. Den historiske kveldsvakta ble markert med pizza og sitronbrus, men ifølge rapportene fra Sunnmørsposten var det var ingen vemodige tårer å spore, selv ikke i den innerste øyekroken i redaksjonen.

De ansatte er klare for tabloid etter en lang og grundig prosess, som faktisk har pågått i to omganger.

Utsatt

For Sunnmørsposten kunne vært tabloid allerede for to år siden, men for dårlig kvalitet på trykkeriet gjorde at man stanset arbeidet på et tidlig tidspunkt. Blant annet hadde ikke pressen tilstrekkelig fargekapasitet.

– Pressen måtte fornyes for at vi skal kunne lage en moderne tabloidavis fra dag én, sier ansvarlig redaktør Harald H. Rise, som mener de har hatt en så god prosess som overhodet mulig.

Med finansiering av ny presse klar startet tabloidprosessen for fullt igjen for ett år siden. Så seint som 17. mai overtok Orkla Trykk Nordvest den nye pressen og allerede fredag foreligger altså det første tabloidnummeret av Sunnmørsposten.

– Det er en veldig kort innkjøringsperiode, men vi ville ikke vente lenger inn mot sommeren.

– Det blir hektisk på Kristi himmelfart da?

– Ja, det blir mange som jobber ekstra i morgen. I dag er det avtalefestet halv fridag, men den byttet vi mot fri på 16. mai i stedet, sier Rise.

Journalistikken

Ifølge egenreklamen har redaksjonen snudd opp og ned på det meste for å lage en ny, mer spennende og fargerik avis. Hamskiftet innebærer nemlig også at leserne skal få mer og bedre stoff på en rekke områder: kultur, ungdom, lokalsport for barn og unge, forbrukerstoff og reportasjer. Rise sier de tidlig satte opp hovedmålene for journalistikken i den nye avisa.

– En hovedutfordring for å nå fram til leserne blir å dreie journalistikken mot unge og kvinner. Vi gjør noen nye grep som er oppsummert i fire stikkord: viktig, engasjerende, nær og nyttig, sier redaktøren.

Først ut

For å styrke ungdomsprofilen søkte Sunnmørsposten etter ungdom i alderen 15-19 år og over 100 meldte seg. Dermed kunne avisa sette sammen en ungdomsredaksjon av frilansere som blant annet skal lage faste ungdomssider til helgeavisene samt en daglig side om barne- og ungdomsidrett.

Sunnmørsposten er den første av regionavisene som går over til tabloid. Men Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adressa, og Fædrelandsvennen følger snart etter.

Powered by Labrador CMS