Dn.no innrømmer annonsetabbe

I over ni timer lå en annonse, maskert som redaksjonelt stoff, på forsida til dn.no. – En fæl glipp, beklager redaktør Ole-Morten Fadnes.

Publisert Sist oppdatert

Annonsen, som husprodusenten KleppHus sto bak, var utformet på nøyaktig samme måte som de redaksjonelle artiklene på dn.no. I tillegg var den utstyrt med en «les mer»-knapp, som sendte leseren videre til husprodusentens hjemmeside.

– Vi ble gjort oppmerksom på dette rett etter morgenmøtet, og da ble annonsen, i sin redaksjonelle form, fjernet øyeblikkelig. Det så ikke bra ut i det hele tatt, innrømmer Fadnes.

Annonsen ble publisert rett over midnatt, og ble liggende til over klokka ni i dag tidlig før den ble fjernet. Sven Erik Brunvoll, markedsdirektør i dn.no, sier det var en svikt i nettavisens kontrollrutiner som førte til glippen.

– Annonsen, hvor annonsøren hadde kopiert våre fonter og det hele, kom til oss i ferdig stand og ble bare lastet opp og lagt ut uten å bli kontrollert på forhånd. Det var en menneskelig feil, som det grunnet tidsbestemt publisering ved midnatt tok tid før vi oppdaget, forklarer Brunvoll.