Foto: Harvey Barrison, Flickr/CC https://www.flickr.com/photos/hbarrison/

Hvorfor vil knapt noen bli redaktør her?

Bare dager før søknadsfristen går ut er bare to søknader kommet på jobben som redaktør i Askøyværingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det overrasker meg. Særlig fordi vi er i en bransje som sliter og jeg vil tro det er mange dyktige folk der ute som går ledig. Og det overrasker meg at en slik jobb ikke tiltrekker seg flere søkere. Ansvarlig redaktør Terje Olsen i Lokalavisene AS i Bergen er mildt sagt forundret.

Før sommeren ble stillingen som redaktør i avisen Askøyværingen like utenfor Bergen lyst ut. Til helgen går søkandsfristen. To dager igjen er bare to søknader kommet inn. En intern og en ekstern.

Ålreit betalt

Olsen forteller at den som får jobben vil kunne arbeide som rent redaksjonelt operativ, siden han er ansvarlig redaktør for alle de fire avisene i Bergens Tidende-eide Lokalavisene AS.  Derfor blir det lite administrasjon og mer skriving, og å jobbe med den digitale transformasjonen. Han skryter blant annet av mediehusets podcast som har 4.000 lyttere i måneden.

Kanskje tenker folk at jobben går til en internkandidat siden det sitter en konstituert redaktør i stolen, men det er det ingen automatikk i, bedyrer Olsen. Aller helst håper han på kvinnelige kandidater, noe som ville passet godt inn i ledergruppen.

Da de i vinter ansatte ny redaktør til en annen avis i gruppen, Bygdanytt, var også søkertallene lave. Bare to søkere.

– Det er veldig merkelig at det ikke er flere søkere. Lønna er ganske ok, sier Olsen, men han vil ikke ut med hva som ligger i en ok lønn. Det er en forhandlingssak mellom han og den aktuelle kandidaten.

Har kuttet

Askøyværingen måtte som flere andre mediehus kutte i bemanningen i fjor. Olsen forteller at det er et utappet potensial på markedssiden som de nå jobber med å få tak i. Trenden skal være positiv. Ikke fullt så positivt har det vært på opplagssiden etter at avisen reduserte til én papirutgave i uken. Men, sier han, håpet er å kunne snu det.

– Så langt er det ingenting som tyder på at vi skal gjennom flere kuttrunder. Klarer vi å løfte det kommersielle, så slipper vi det. Men som for alle andre i bransjen er det veldig vanskelig å forutse hva som skjer i tiden fremover.

Mediehusets inntekter økte med 2,2 millioner kroner fra 2013 til 2014 og endte med en omsetning på 18,4 millioner kroner. Driftsoverskuddet steg i perioden med 1,8 millioner kroner til 3,6 millioner.

Redaksjonen er ifølge Olsen ung og består av fem journalister inkludert redaktøren. Og målet er å kunne samarbeide enda tettere med eier BT på prosjektbasis. Slik de nå gjør med Kan du love-prosjektet.

– Dette er ett kanoneksempel på samarbeid som har en veldig oppside for oss.

Powered by Labrador CMS