Holder kontroll på kostnadene.
A-pressen øker inntektene
A-pressen oppnådde 848 millioner kroner i driftsinntekter i første kvartal. Det er 44 millioner kroner sterkere enn ved samme tid i fjor. Det viser en melding fra mediekonsernet.
Selskapet solgte sine eierandel i TV 2 1. februar i år til Egmont for 2,1 milliarder kroner, som ga mediekonsernet en gevinst på 836 millioner kroner, og har varslet ekstraordinært utbytte.
Samtidig som driftsinntektene øker kraftig, er det en mer moderat vekst på bunnlinjen. Driftsoverskuddet er opp to millioner kroner i perioden, sammenlignet med i fjor, til 312 millioner kroner.
– Vi har inntektsvekst og god kontroll på kostnadene. Gevinsten fra salget av TV 2 har styrket egenkapitalen og gjør oss bedre rustet til videre utvikling og satsing på lokalmediene, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i pressemeldingen.
Resultatet er ifølge meldingen belastet med 17 millioner kroner knyttet opp til kjøpet av Edda Media, og planleggingen av integrasjonen av dette selskapet inn i A-pressen.
Lokale Medier har en EBITDA på 35 millioner kroner i 1. kvartal, 11 millioner kroner bedre enn tilsvarende periode i fjor. Resultatfremgangen skyldes god vekst i opplags- og annonseinntektene, samt god kontroll på kostnadene. Opplagsnedgangen for lokalavisene er på samme nivå som i 4. kvartal 2011.