Ny målemetode skal vise reklameverdien
Ukepressen lanserte en ny «valuta» for måling av lesing onsdag. Men hva betyr «GEP» egentlig?
Onsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de første lesertallene for magasin- og ukepressen med ny målemetode. Ifølge MBLs pressemelding leser 44 prosent av befolkningen over 12 år daglig et ukeblad eller magasin.
Tallene som rapporteres viser nå lesertall, dekning og en ny måleverdi. Den sistnevnte skal ifølge MBL gjøre mediekanalen mer sammenlignbar med øvrige medier.
Reklameverdi
Denne nye «valutaen» kalles GEP, som står for Gross Exposure Points. Dette tallet består av tre komponenter: Selve lesertallet, antallet ganger utgaven i gjennomsnitt leses, justert for hvor stor andel av bladet som leses hver gang.
Fortsatt forvirret?
Den nye valutaen dreier seg rett og slett om at ukepressen og magasinene på en enklere måte skal dokumentere verdien av annonsene på trykk.
– Det er på godt norsk det kaller vi reklame, forklarer avdelingsleder for media Ingvar Sandvik i TNS Gallup.
Han sier at GEP-tallet tar hensyn til at blader og magasiner leses flere ganger, samt at det ikke er hele bladet som leses hver gang.
– Det vi prøver å dokumentere her er hvor mange ganger en leser blir eksponert for en gjennomsnittlig side.
Aftenpostens A-magasin har for eksempel et gjennomsnittlig lesertall på 706.000 i de nye tallene. GEP-tallet er 1.533.000, altså mer enn en dobling. Dermed kan man omtrentlig si at hver A-magasin-leser tar opp bladet igjen litt mer enn to ganger.
Justeres ned
Vi i Villa har et lesertall på 1.126.000 og det høyeste GEP-tallet i målingen med 1.996.000. Det antyder at bladet leses færre ganger enn A-magasinet.
Men det er ikke bare å dele GEP på lesertallet for å få antallet ganger leseren blar i et eksemplarer, presiserer Sandvik.
– Det er viktig å huske at GEP også er justert for hvor stor andel av bladet som leses. Det er ikke sånn at man leser hele bladet hver gang. Derfor må vi justere ned for hvor mye av bladet som blir lest.
Dermed sier GEP-tallet noe om hvor mange ganger leseren eksponeres for bladet.
Ifølge Kampanje innebærer den nye målemetoden også en nedjustering av lesertallene. De er derfor ikke direkte sammenlignbare med tidligere rapporteringer.