Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Mandag sa tidligere Aftenposten-journalist Knut-Erik Mikaelsen at det er mye klipp og lim i flyjournalistikken. Han har startet sitt eget nettsted, flysmart24.no.
Knut Morten Johansen, mangeårig informasjonssjef i SAS, er enig med Mikalsen. Han mener at presisjonsnivået har avtatt.
– Vi merker at tempoet har økt, det haster så voldsomt å få ut saken, at den gjerne har gått ut før man har fått anledning til å gi et tilsvar. Noen ganger opplever vi at vinklingen hadde tapt seg litt om sannheten og presisjonsnivået hadde kommet på plass. Noen ganger ser vi at feil, selv om de blir korrigert, får leve videre, fordi den ukorrigerte versjonen spres i sosiale medier og andre aviser, sier Johansen.
Gode journalister oppdrar politikerne
Han opplever at flere av journalistene jobber allround, og at han derfor må bruke tid på å fortelle om teamer innen luftfart som samfunnsrolle og konkurransesituasjon.
– Vi har jo også skarpe aktører med to skarpe forretningsmodeller og uttrykk, noe som egentlig er til gunst for journalister og media.
Informasjonssjefen mener det er leseren som er taperen.
– Det kommer ut mye feil, for å si det rett ut. Det er i sum med på å å bidra til et feilaktig bilde. Og hvis det skjer innen luftfart skjer det også innenfor andre områder.
– Har erfarne luftfart-journalister utgjort et korrektiv?
– Ja, de har også sett tydelig hva som er og hva som ikke er en sak. Det er også journalistens oppgave. Vi kommunikasjonsfolk må være ydmyke nok til at når journalisten bedømmer en sak til å være interessant, så må vi akseptere det og gi våre bidrag.
– Savner du mer kritisk luftfartjournalistikk?
– Ja. Den konstruktive, kritiske journalistikken har stor verdi, både for samfunnet, men også for oss i næringen. Men det som lages av kritisk journalistikk i dag er ofte lite konstruktivt.
Johansen savner en problematisering av den reelle miljøeffekten av et politisk tiltak som passasjeravgiften som ble innført 1. juni 2016.
– Konsekvensene av dette i et miljøperspektiv har vært lite dekket. Det å ettergå slike beslutninger og spørre om det har miljøeffekt skjer i liten grad.
Informasjonssjefen mener god journalistikk også fører til bedre politiske avgjørelser i luftfartsektoren.
– Gode journalister oppdrar politikerne, og derfor trenger vi også kritisk luftfartjournalistikk. Det stimulerer til en sunn åpenhet fra oss som virksomhet, for om man ikke har noe å skjule er det ikke noe problem å snakke om det.
Annonse
Heller riktig enn først
Nyhetsredaktør Tone Tveøy-Strøm Gundersen i Aftenposten sier at hun ikke kjenner seg igjen i bildet som SAS’ informasjonssjef tegner.
– Men jeg ønsker ikke å frata han opplevelsen av at det er sånn. For Aftenposten er det viktigere at det vi skriver er riktig enn at vi er først. Vi er klar over at det er mer krevende å korrigere feil nå når sakene spres i så mange ulike kanaler. Derfor blir det ekstra viktig at vi sjekker fakta grundig, er kildekritiske og sikrer at det vi skriver er riktig, sier Gundersen.
Redaktøren avviser også at mediehuset driver med klipp og lim, slik tidligere Aftenposten-kollega Knut-Erik Mikaelsen hevdet preger mye norsk flyjournalistikk.
– Uttalelser om at flyjournalistikken er basert på klipp og lim får nesten stå for Mikalsens regning. Aftenposten prioriterer ikke klipp og lim-journalistikk, fordi det gir lav kvalitet og det er ikke noe abonnentene våre finner særlig attraktivt. Vi prioriterer samferdselsjournalistikk, enten det er om buss, tog, vei eller fly.