Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
«Sakene er allerede skrevet. Så kjære journalistkollegaer. Bruk tiden på de du er glad i. Og husk: Ctrl + C - Ctrl + V. God jul».
Slik avsluttes NRK Satiriks-innslaget om at «Klikkjournalister avslører sitt viktigste verktøy i en travel førjulstid: Kopier / Lim inn».
Før dette vises en rekke nyhetsartikler som publiseres hver jul. Det vises blant annet til saken «Slik ser Love Actually-stjernene ut i dag» som er publisert hvert år de siste tre årene.
Se hele Satiriks-innslaget nederst i saken.
Fant mange eksempler
Tonje Holm Sandnes forteller at hun og humoristkollega Thomas Teige ville lage noe på at mange av sakene gjentar seg i norske nettaviser. De hadde ikke trodd at de kom til å finne så mange gode eksempler.
Hun forklarer at de vurderte å dikte opp litt for å understreke poenget, men det var altså ikke nødvendig.
Alle sakene de har hentet fram er publisert i norsk presse. Og du kjenner kanskje igjen logoen til «Norsk klikkjournalistlag»? Den er bevisst laget til å være lik Norsk Journalistlags.
Holm Sandnes presiserer at den er kopiert innenfor de rammene som er lov.
NRK Satiriks består av 5080 Nyhetskanalen, Svart humor og Markedsavdeling1. Det er sistnevnte som har laget innslaget om klikkjournalistikken. Holm Sandnes forteller at de lager humor på det som opptar dem.
– Vi var irriterte på klikkjournalistikken og ville derfor lage noe på det denne gangen, sier hun.
Hun mener det har blitt mer av det nå enn før, men anerkjenner at også seriøse aviser er avhengige av klikk. Kanskje spesielt nå som det har vært mye nedbemanning, legger hun til.