Schibsted-direktør Torry Pedersen. Foto: Angelica Hagen
Etterlyser tettere samarbeid mellom norske mediehus
Torry Pedersen i Schibsted etterlyser tettere samarbeid mellom norske mediehus for å holde globale IT-giganter i sjakk.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Onsdag la det danske kulturdepartementet fram en dyster rapport om framtidsutsiktene til det nasjonale mediemangfoldet. Konklusjonen er at danske mediehus har mistet sin økonomiske og journalistiske selvstendighet og overlatt kontrollen over infrastrukturen til IT-giganter som Facebook, Google og YouTube.
Torry Pedersen var selv til stede i København under framleggelsen. Han tror at også norske medier er nødt til å samarbeide.
– Vårt verdensbilde er i for stor grad definert ut fra hvordan konkurranseforholdet var tidligere. I den nye medievirkeligheten er ikke hovedkonkurrenten andre norske medier, men disse store, internasjonale gigantene, sier Pedersen, som er direktør for Schibsteds publisistiske virksomhet, til Klassekampen.
Ett av forslagene er at danske mediehus må samarbeide om en uavhengig plattform for digitale annonsekjøp, innsamling av brukerdata og eventuelt også redaksjonelt samarbeid.