Nå koster Dagens Næringsliv 59 kroner på lørdager

Er trolig Norges dyreste dagsavis etter å ha økt prisen med over 20 prosent den første lørdagen i det nye året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den prisbevisste avisleser som kjøper næringslivsnyheter fra avisstativene i helgen, merket trolig prisøkning lørdag. Mens Dagens Næringslivs (DN) lørdagsutgave nå koster like mye som ukeavisen Morgenbladet, koster konkurrenten Finansavisen (FA) 40 kroner.

Det er en prisdifferanse på 47,5 prosent.

I fjor kostet DN 49 kroner på lørdager. Prisen er altså skrudd opp med 10 kroner i 2017.

Kvalitet

Vi rettet spørsmål om hvorfor DN har valgt å øke prisen, hva som forsvarer en prisøkning på drøyt 20 prosent og om prisøkningen er en del av en strategi om å melke mest mulig penger ut av papirproduktet til sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i DN. Han svarer i en e-post at hans redaksjon er opptatt av å lage en best mulig avis som leserne syns det er verdt å betale for.

– Så lenge vi klarer å produsere et produkt med god nok journalistisk kvalitet, tror vi ikke en prisøkning på ti kroner vil være avgjørende for om lesere velger DN eller en billigere avis, skriver Djuve til Journalisten.

DN hadde i 2015 et papiropplag på 56.969 eksemplarer en gjennomsnittlig utgivelsesdag. Djuve opplyser at avisen ikke offentliggjør opplagstall for enkeltdager.

– Haha. Det er et meget godt spørsmål jeg ikke har tenkt å besvare.

Slik responderer redaktør og eier Trygve Hegnar i Finansavisen på spørsmål om de har planer om en lignende prisøkning, og hva de tenker om at DN nå er nær 50 prosent dyrere på lørdager.

Spesielt for nisjeavis

Nylig økte også Dagbladet prisen på papiravisen med en femmer fra 30 til 35 kroner.

Medieforsker Erik Wilberg sier at prisnivået på sistnevnte avis ikke kan sammenlignes med aviser som DN, som er en nisjeavis på linje med Morgenbladet, Klassekampen og Vårt Land.

– Allmenne abonnementsaviser vil ikke kunne prises så høyt, sier Wilberg med henvisning til nisjeavisene.

På spørsmål om han tror DN øker prisen for å melke papiravisen mest mulig før den svinner hen, svarer han:

– Ja, det tror jeg. De som kjøper den papiravisen vil gjerne ha den. DN kan ikke erstattes av VG eller Aftenposten. Det har vært en god strategi å høste så mye man kan av papiravisen.

– DN-leserne kan velge Finansavisen i stedet?

– Jeg tror at hver av de avisene har sin menighet.

Erik Wilberg. Foto: Martin Huseby Jensen

Annonsenedgang

Til forskjell fra konkurranseforholdet mellom DN og FA, sier Wilberg at Dagbladet lettere kan erstattes av VG, som fortsatt koster 25 kroner i løssalg.

Hvor lang perioden blir, der mediehusene vil høste så mye penger som mulig fra papiravisene, er vanskelig å si, sier Wilberg.

– Det avhenger ikke bare av prisen, men også av annonser og opplag. Jeg hadde gjort det samme, og forsøkt å melke det så mye som mulig.

Papiravisenes opplag har vært i kontinuerlig fall siden begynnelsen av 2000-tallet.

– Prisene har ikke vært noe kjempeparameter før nå fordi man har hatt annonseinntektene. Prisene har ikke vært noe tema før annonsenedgangen kom.

– Og nå ser vi at mediehusene vil øke brukerinntektene, ikke bare digitalt, men også fra papir?

– Ja, det kan du si.

Powered by Labrador CMS