Den nye TV 2-sjefen Olav Sandnes drar stor nytte av gode økonomiske og markedsmessige tall for 2014.

Knallresultat for TV 2 i 2014

Sparte 434 millioner kroner på billigere pensjonsavtale for de ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norges største kommersielle tv-kanal kan glede seg over et særdeles godt økonomisk år i fjor. TV 2-resultatet er ifølge selskspets ledelse preget av betydelige kostnadsbesparelser og økte markedsandeler som følge av en kraftig satsing på innhold.

719 millioner i pluss

MEDIEHUSET TV 2

• Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, OB Team AS, Mosart Medialab AS, Vimond Media Solutions AS, TV 2 Torget AS og Broom.no AS, som alle er 100 prosent konsolidert i konsern-regnskapet.

• Mediehuset TV 2 omfatter både tv, internett, mobil samt nye interaktive plattformer. TV 2 står bak en rekke etablerte merkevarer som Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Bliss, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil og TV 2 Skole. 

• TV 2 Gruppen eies 100 prosent av Egmont. Selskapet ble i 2014 ledet av Alf Hildrum som sjefredaktør og administrerende direktør. Olav T. Sandnes tok over ansvaret 5. jnuar 2015.

2014-tallene Mediehuset TV 2 viser en omsetning på 3,7 milliarder kroner og et driftsresultat på 719 millioner kroner. Den underliggende driften viser en inntektsvekst på 304 millioner kroner - som tilsvarer 6 prosent - og en resultatvekst på 11 prosent.

 
Resultatveksten skyldes hovedsakelig at TV 2 i 2014 inngikk en avtale med de ansatte om avvikling av ytelsesordningen. Dette medførte en engangseffekt på 434 millioner i reduserte kostnader.
 
TV 2s underliggende resultat ble forbedret med 11 prosent fra 2013. Dette forklarer TV 2 med en betydelig satsing på sentrale sportsrettigheter og ytterligere investering i norsk underholdning og 24-timers nyhetsdekning.

Opp på alle fronter

TV 2 oppnådde økt oppslutning på alle plattformer i 2014, med en solid vekst på såvel tradisjonell tv som på nett og mobil. Hovedkanalen oppnådde en seerandel på 21,3 prosent i fjor, opp fra 18,9 prosent i 2013. Økningen for alle TV 2s reklame-kanaler er 3,8 prosentpoeng. Vinter-OL, VM i fotball og en sterk høst er de viktigste forklaringsfaktorene for de økte markedsandelene, ifølge selskapet.
 
Samlet oppnådde mediehuset TV 2 en oppslutning på 29,5 prosent av seerne. I kroner og øre endte andelen i det norske tv-markedet på 54,0 prosent i 2014, opp fra 51,2 prosent året før.
 
- TV 2 lyktes i 2014 med å oppnå store seer-suksesser i arrangementer som OL og fotball-VM, men også med klassiske TV 2-konsepter som Farmen, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes.
 
Den generelle tv-seingen i Norge økte med seks minutter per seer i 2014. Noe av framgangen kan ifølge TV 2 forklares med endret målemetode. Men samtidig viser tallene at tv er det sterkeste mediet og at lineært tv fortsatt har svært høy oppslutning. Nordmenn i aldersgruppen 20 – 49 år så i 2014 i gjennomsnitt 155 minutter daglig på tv.
 
- TV 2 har befestet posisjonen som Norges desidert største TV kanal i den mest aktuelle målgruppen, og er eneste aktør med vekst i kommersielle seerandeler, sier Sandnes.

Kostnadsfokus

- Det er tøff konkurranse og et betydelig prispress på rettigheter. I 2014 gjorde TV 2 vesentlige investeringer i OL og fotball-VM, i tillegg til en økt satsing på norsk innhold innen underholdning og aktualitet. Selskapets målsetning er å vise det beste innenfor Sport, Nyheter og Underholdning. Den økte konkurransen fra globale aktører gjør at vi forventer fortsatt høy vekst i innholds-kostnadene. Dette øker behovet for å kontinuerlig effektivisere virksomheten, sier Sandnes.
Powered by Labrador CMS