Altaposten viderebrakte Tyrkia-spekulasjon fra nazinettsted

Lærdom: Sjekk alle kilder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Altaposten brakte lørdag et intervju med lektor Ebru Tüzel, som befant seg i Tyrkia da kuppforsøket fant sted sist uke. Utgangspunktet var et ønske om å snakke med folk fra byen med kunnskaper om tyrkisk politikk, men denne gangen gikk det sørgelig galt.

Artikkelen fikk tittelen “Var det virkelig et kupp?” og startet med å referere til en spekulasjon på det amerikanske nettstedet Daily Stormer, som mente kuppet kan ha vært iscenesatt av president Recep Erdogan. Sommervikaren som skrev artikkelen hadde fått lenken til spekulasjonen fra intervjuobjektet sitt og kjente ikke til Daily Stormers politiske ståsted.

John Færseth gjorde oppmerksom på den ukritiske kildebruken søndag.

Lett å sjekke

Et Google-søk gir Wikipedias omtale av nettstedet som treff nummer 2. Der heter det i første avsnitt:

Sjefredaktør Rolf Edmund Lund sier til Journalisten at artikkelen ble fjernet dagen etter. Han legger ikke skyld på vikaren, men sier han som redaktør må sikre at ukjente kilder sjekkes ordentlig før de brukes. 

Lund understreker at avisa ikke lenket til Daily Stormer og at henvisningen til nettstedet ikke inneholdt formuleringer som fortalte at nettstedet er ekstremt. Det stemmer, og også andre medier har referert spørsmål om kuppforsøket var iscensatt for å styrke presidentens makt og inskrenke demokratiet i Tyrkia ytterligere. Gulen-bevegelsens leder har antydet en slik forklaring, blant annet i Guardian.

Artikkelen Altaposten valgte å slette kan du se her.

 

Powered by Labrador CMS