Flere ganger etter valget har det tradisjonsrike mediehuset solgt 10.000 abonnementer på én dag. Foto: Haxorjoe/Wikimedia Commons.
Kraftig digitalvekst for aviser i USA etter Trump-seier
De siste ukene har The New York Times opplevd en tidobling av nye abonnenter sammenlignet med samme periode i fjor.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I ukene etter valget har antall nye digitale abonnenter økt med 60 prosent i LA Times. Også flere andre aviser i det samme konsernet melder om solid digital vekst etter valget, skriver fagtidsskriftet Columbia Journalism Review (CJR).
Ifølge CNBC er den gjennomsnittlige økningen i nye digitalabonnementer på 29 prosent i mediegruppen Tronc, som blant annet eier Chicago Tribune og Hartford Courant. I dagene etter valget opplevde næringslivsavisen Wall Street Journal en oppgang på 300 prosent i nye abonnementer.
Oppgangen gjelder i stor grad digitale abonnementer, men også papiraviser.
– Etter et valg venter man en rolig periode. Vi ser ikke det, vi ser en oppgang, sier styreleder og direktør Mike Thompson i New York Times. De siste ukene har avisen opplevd en tidobling av nye abonnenter sammenlignet med samme periode i fjor. Flere ganger etter valget har det tradisjonsrike mediehuset solgt 10.000 abonnementer på én dag.
De fleste av de nye abonnementene er digitale, mens noen velger papiravisen. Thompson mener veksten skyldes «en dramatisk øking i viljen til å betale for skikkelig og uavhengig journalistikk». Samtidig sier han at det er for tidlig å trekke noen presise konklusjoner om hva som har ført til oppgangen.
Den positive utviklingen gjelder ikke bare skriftlige medier. TV-kanalene Fox News og CNN har også meldt om rekordtall i november.