Konstituert sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl. Foto: VIDAR DONS LINDRUPSEN/NORDLYS
Konstituert sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl. Foto: VIDAR DONS LINDRUPSEN/NORDLYS

Vurderer andre app-løsninger

Apple-rykter setter norske mediebedrifter i alarmberedskap. Forserer arbeidet med alternativer til sine iPad-applikasjoner.

Publisert Sist oppdatert

I dagens papirutgave av Journalisten gjengir vi omtaler i utenlandske medier som tyder på at Apple akter å innføre et tvunget abonnementssystem for avisenes og bladenes iPad-utgaver. Apple skal også være i ferd med å lukke utgivernes mulighet til å tilby papirabonnentene sine gratis tilgang til egne iPad-versjoner.

Hensikten er åpenbar: Å forsvare Apples lukrative 30 prosents andel av alt salg av iPad-applikasjoner og abonnement på aviser og magasiner via Apple App Store/iTunes.

Sterke reaksjoner

Dette skaper stor forvirring og usikkerhet i mediebransjen, som for tiden satser stort på å få egne iPad-versjoner på lufta. Norske avisbedrifter frykter en utvikling der Apple nekter dem å selge iPad-abonnement på egen hånd.

– Alarmerende, sier konstituert sjefredaktør i Nordlys, Anders Opdahl. Nordlys var på lufta med sin iPad-versjon i Apple App Store 21. desember i fjor.

– Vi ser med svært stor skepsis på sterk dominans og markedsmakt i salgsleddet, advarer Tore André Godager, leder av digital enhet i Hjemmet Mortensen.

Apple Norge har ikke svart på Journalistens forespørsler om å kommentere spekulasjonene som nå verserer i bransjen.

Satser på eget salg

Norges to største aviser, VG og Aftenposten, satser på egne betalingsløsninger for iPad-abonnement. VG+ har vært på lufta siden 9. desember, mens Aftenposten om kort tid sender sin iPad-applikasjon inn til godkjenning hos Apple App Store. Utviklingsredaktør Anette Mellbye betegner det som bekymringsfullt hvis Apple gjennomfører de omtalte endringene i retningslinjene for Apple App Store.

– Det vil absolutt kunne påvirke hvordan vi tenker i forhold til apper.

Både Aftenposten og VG+ vurderer å forsere arbeidet med alternative nettbrettløsninger.

– Slike endringer kan gjøre det aktuelt å se på andre kanaler, som Android Market og en HTML5-nettside for nettbrettbrukere, sier Mellbye.

Vurderer nettsideløsning

Også VG+ ser på muligheten av å utvikle en plattformauavhengig HTML5-nettside, med samme innhold som i iPad-applikasjonene.

– Det er definitivt noe vi vurderer, ja. Dette avhenger blant annet at vi over tid klarer å skape mye av samme leseropplevelse i HTML5 som vi i dag klarer i apper, sier administrerende direktør i VG Mobil, Tor Jacobsen.

Både Jacobsen og Mellbye mener det er grunn til å stille spørsmål om Apples sterke markedsposisjon er i ferd med å hemme konkurransen.

Ny iOS-versjon

De omtalte endringene kan ifølge Apple Insider ha sammenheng med at Apple i løpet av våren lanserer versjon 4.3 av iOS, med et integrert verktøy for fornyelse av iPad-abonnement. Apples strenge forretningsregler skal være årsaken til at Rupert Murdochs The Daily, som i første omgang kun skal utgis som iPad-versjon, ble utsatt fra 19. januar til 2. februar.

– Jeg har ennå til gode å se en betalingsløsning fra mediehusene som er like brukervennlig som App Store. Å være der kan være bra for volumet, altså antall abonnement. Ulempen er blant annet cuten og eierskapet over kunden, sier Jacobsen.

Med det mener han Apples 30 prosent andel av salgsinntektene fra iPad-applikasjoner i App Store, og det faktum at Apple har vært lite villig til å gi slipp på kundedata fra salget av applikasjoner og abonnement. Dette er verdifull markedsinformasjon som utgiverne normalt bruker selv, og også deler med annonsørene.

50/50 for Nordlys

Nordlys har lagt seg på et todelt system for salg av sin iPad-versjon.

– Det bygger på at heldigitale iPad-kjøp gjøres gjennom Apples løsninger. For dem som har en pakkeløsning får de automatisk tilgang i appen, og faktureres direkte fra oss. Vi kan også åpne direkte for manuelle bestillinger. Ifølge siste statistikk fra abonnementsavdelingen er forholdstallet mellom inApp-kjøp og kjøp gjennom våre løsninger cirka 50/50, forteller Opdahl.

– Hva tenker dere om signalene om at Apple vil innføre et lukket abonnementssystem for salg av iPad-versjoner?

– Det er alarmerende. Så er jo spiseligheten avhengig av hvor stor andel av kaka Apple tar i fortsettelsen. Reduseres denne til et minimum er saken en annen. Men det betviler jeg, så dette gir grunn til bekymring.

Plattformuavhengig

– Hva gjør dere dersom et slikt system blir innført? Øker prisen for å kompensere for Apples 30 prosent, dropper Apple App Store, satser raskere på Android og andre app-systemer?

– Prisen har så langt ikke vært et tema, og vi har i dag allerede kalkulert inn en cut til Apple i deler av vårt salg. Men at vi kommer til å øke satsingen på andre plattformer og ikke minst plattformuavhengige løsninger er soleklart. Dette fokuset er allerede skjerpet.

Nordlys trenger 2.000 abonnenter for å gå i pluss med sitt iPad-prosjekt.

Skepsis i HM

30. oktober i fjor var Bonytt Bad ute med en spesiallaget versjon for iPad, som første mediebedrift i Norge. Til nå har 1.700 personer lastet ned applikasjonen. Hjemmet Mortensen lanserte Mann på iPad 6. januar, og salget har nå passert 2.000. Konsernet ser med stor skepsis på mulighetene for at Apple innfører et lukket abonnementssystem.

Digitalansvarlig Godager forteller at publikum foreløpig kun kan foreta enkeltkjøp av Bonytt Bad og Mann i Apple App Store.

– Vi kan imidlertid med enkle grep oppdatere appene til å tilby kjøp av nye utgaver. Disse kjøpene blir gjort gjennom App Store. I magasindivisjonen til Egmont arbeider vi imidlertid med å teste ut muligheter for abonnement, og følger spent med på utviklingen som skjer nå. Vi vurderer selvsagt også salg på andre plattformer, for eksempel gjennom Android Market, når markedet er modent for det.

Kamp om kundedata

– Hva tenker dere om signalene om at Apple vil innføre et lukket abonnementssystem for salg av iPad-versjoner?

– Vi er for åpne systemer hvor både kjøpere og selgere har valgfrihet mellom distribusjonskanalene, og ser dermed med svært stor skepsis på sterk dominans og markedsmakt i salgsleddet. Vi er også avhengige av å få tilgang til kundedata, noe Apple ikke har åpnet for. Vi ønsker å vite hvem som kjøper våre produkter, blant annet for at vi kan gjøre dem bedre.

Powered by Labrador CMS