Bernt Olufsen mener mediene må jobbe med den visuelle fortellingen. Å satse på fotojournalistikk vil bidra til større mangfold på blant annet nett. Foto: Martin Huseby Jensen
– Rørleggerne kan fungere
Men uten god fotojournalistikk blir ikke kvaliteten på produktene gode nok, mener tidligere VG-sjef Bernt Olufsen.
– Uten god fotojournalistikk blir kvaliteten på produktene vi leverer dårligere. Fordi det å formidle opplysninger, nyheter og informasjon handler om kommunikasjon, og det visuelle er en helt vesentlig og avgjørende del av kommunikasjonen, sier Bernt Olufsen til Journalisten.
Mandag skriver han i sin ukentlige mediekommentar at: «Nå hører vi at en rørlegger like gjerne kan ta bildet som dokumenterer en viktig nyhetshendelse. Som journalist og redaktør er jeg dypt bekymret over nedprioriteringen av pressefotografenes arbeid i all verdens medier.»
– Men kan ikke journalistene sørge for bilder?
– Joda, noen journalister kan sikkert det. Mye av teknologien gjør det lettere rent teknisk ta bilder nå enn tidligere. Jeg har sett mange eksempler på god reportasjejournalistikk som en ensom journalist kan få til. Slik som Åge Winge. Men dette er ikke nok, vi trenger profesjonelle fotografer som evner å beskrive og dokumenter hendelser og utviklingstrekk på en god måte.
Åge Winge vant forrige helg Den trønderske journalistprisen, samt fotoprisen, for sin reportasje «Jenta i den gule genseren». Han brukte kun en iPhone da han dekket flukten gjennom Sentral-Europa. Her forteller han hvilke fordeler denne type utstyr gir.
Unødvendige oppdrag
VG-fotograf Terje Bringedal sa tidligere i år at det nok er mange oppdrag pressefotografene er sendt ut på som journalistene kunne håndtert. Det er en diskusjon Olufsen kjenner seg igjen i, og som han mener har versert i hvert fall like lenge som han selv har vært journalist. Innimellom, sier han, er det brukt mye ressurser på dokumentasjon av kilder og personer, mens det er brukt for lite på historiefortelling.
– Men rørleggerne har du ikke tro på?
– Jo, selvfølgelig har jeg det. Både når det gjelder dem og andre håndverkere om å være først på åstedet for å formidle hendelser ut til folk gjennom redigerte medier og sosiale medier. Men jeg har også troen på de profesjonelle fotografenes evne til å observere hendelsene og dokumentere disse. Det ene utelukker ikke det andre, sier han.
Til syvende og sist handler det om å skape medier som engasjerer. Uttrykket i nettavisene er monotont og til tider ganske kjedelig, mener han. Alt er nesten likt, og til nå mener Olufsen at skjermen har hatt for mange begrensninger slik at bildene ikke blir presentert på en spennende måte.
Kan bidra til trafikk
Leder Sveinung Uddu Ystad i Pressefotografenes klubb sier til Journalisten at mye av journalistikken som produseres i nedgangstider skjer ved desken. God bildejournalistikk bidrar til å sikre mediene eksklusivitet og et visuelt innhold som gjør at leserne velger å bruke mer av tida si på enkeltsaker, mener han.
– Jeg tror Olufsen er inne på noe essensielt når han peker på bildet som den viktigste driveren for trafikk i digitale medier. Behovet for god fotojournalistikk har aldri vært større i norske medier. Det handler om å gi journalistikken troverdighet, samtidig som bevisstheten om visuell kommunikasjon hos publikum aldri har vært større enn nå.