Mette Fossum Beyer i Rema 1000 talte under Nordiske Mediedager onsdag morgen. Foto: Angelica Hagen.
Mette Fossum Beyer i Rema 1000 talte under Nordiske Mediedager onsdag morgen. Foto: Angelica Hagen.

Rema vil konkurrere mot mediehusene

BERGEN (Journalisten): Med podcast, målrettet innhold og Instant Articles vil Rema 1000 ta opp kampen mot mediehusene - men også samarbeide med VG.

Publisert Sist oppdatert

Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt Mette Fossum Beyer i Rema 1000 mener virksomheter i større grad konkurrerer med norske mediehus, men hun mener også at annonsørene kan bidra til å hjelpe mediehusene.

Rema 1000 er nå første virksomhet som tar i bruk Instant Articles. De bruker sosiale medier til å spre innhold rettet mot forbrukerne og har egen podcast. Men Beyer er nøye på å presisere at selv om Rema konkurrerer med mediehusene på innhold, er de klare overfor forbrukerne på at de leverer reklame.

Suksess-samarbeid med VG

Samtidig som Rema tar opp kampen mot mediehusene, har de også et samarbeid med VG Familieliv. Et samarbeid som skapte kontrovers og ble felt i Pressens Faglige Utvalg.

– Vi er veldig nøye med å ikke påvirke Familielivs artikler. Vi vil ikke gjøre produktet mindre troverdig. Som tidligere journalist er jeg enig i at vi må presisere hva Familieliv er, for vi vil ikke opptre lite troverdig for kundene våre. Men jeg tror vi er vant til å skille annonser fra redaksjonelle saker nå, sier hun. 

Les også: Journalistene mener mediene forkler reklame som redaksjonelt innhold

Annonsene Rema har i VG Familieliv har fått rundt 8,6 millioner sidevisninger til nå - og veldig mange klikker seg videre til hjemmesiden. Beyer kaller samarbeidet med VG en suksess.

Ikke mening å svekke tillit 

Hun forklarer at det er trist å se den situasjonen bransjen er i, men at Rema som virksomhet må sette kronene der det blir best resultater. Beyer mener også at annonsørene kan bidra til å støtte norske mediehus.

– Vi må finne en plattform der vi kan gjøre hverandre gode. Jeg er gjerne “first mover” på det. Slik vi var med Familieliv. Jeg forstår kritikken som kom da vi startet opp, men det var aldri hensikten å ødelegge troverdigheten til VG.

Hun forklarer at Rema ikke opplevde at kundene reagerte da VG Familieliv ble felt i PFU. Det var i media kritikken haglet, og det ga ikke utslag på omsetning for Rema-butikkene. 

– Godt innhold selger

Beyer mener det er gode muligheter for mediehusene om man finner en god løsning for en annonsør.

– Vi er villig til å se på mange plattformer. Det er mange muligheter for å treffe riktig målgruppe. Man må se litt bort fra konflikten mellom annonser og journalistikk. Godt innhold vil alltid selge. Vi skal selge mat vi, men vi må finne ut hvordan vi når kundene best.

Rema vil gjennom VG Familieliv være en del av debatten om saker som omhandler Familieliv. Kommunuikasjonsdirektøren mener at de gode artiklene VG produserer vil føre til at leserne får en god assosiasjon til Rema.

Men hun presiserer at de på ingen måte har planer om å kjøpe journalistikken: den mener hun må være troverdig.