Redaksjonssjef i NRK, Ingunn Andersen, mener det ikke hadde vært «Purk eller skurk» om det ikke hadde vært for «Uløst».FOTO: MARTE VIKE ARNESEN
Redaksjonssjef i NRK, Ingunn Andersen, mener det ikke hadde vært «Purk eller skurk» om det ikke hadde vært for «Uløst».FOTO: MARTE VIKE ARNESEN

Kampen om lytterne. VG og NRK i podcast-kamp

Da Ingunn Andersen i NRK tok imot prisen under årets Prix radio sa hun fra scenen at aviser ikke burde vinne fagpriser i lyd. NRK bør ikke tape på lyd, mener hun.

Publisert Sist oppdatert

Det er kun to år siden prisen for årets podcast ble delt ut for første gang. Det første året gikk den til VGs podcast «Uløst», og i år gikk den til Aftenpostens «Skuddet på Toftøy», men da Dagbladet i forrige uke publiserte «Årets beste podcaster» var det med «Purk eller skurk» på topp. 

LES OGSÅ: Sindre Leganger får frilanspris

Går vi litt tilbake i tid kan vi finne svaret på hva som er årsaken til Andersen utbrudd. Hun hadde vært i foreldrepermisjon. Det året hørte hun mye på podcast. Da VG slapp første sesong av «Uløst» forstod hun at NRK ikke hadde fulgt med i timen.

– Jeg hørte den og tenkte, pokker heller, hvorfor har ikke vi tenkt denne tanken først?

Da hun kom tilbake fra permisjonen satte hun i gang arbeidet med å lage NRKs første podcast med rot i nyhetsavdelingen, «Purk eller skurk». 

– Man skulle tro at det å lage podcast falt naturlig for NRK, men så enkelt er det ikke. NRK tok nok for gitt at vi bare skulle hoppe rett inn på førsteplassen, ettersom vi har laget radio i mange år. Det er et ganske uutforsket format her på huset, og du vil ikke tro hvor mange nye veier jeg har måttet gå for å få det på lufta. Vi måtte bygge noe nytt, være litt gærne, sier Andersen.

Det var mange som satt spørsmålstegn ved planene om å utfordre formatene til NRK på den største nyhetssaken i år.

– Folk fikk litt hetta, men det gikk jo bra, legger Andersen til.

Plass til alle

Å lage en podcast krever at man jobber systematisk, med alt fra manus, til lydproduksjon. Alt skal stemme. VGs reporter Tor-Erling Thømt Ruud, som selv tidligere har jobbet i NRK, er enig i det.

– VG har vært først, men jeg mener det har vært plass til alle. Det handler om å presentere bra journalistiske saker, også på lyd. Det er viktig at vi bruker lyden, og ikke bare leser den opp. Vi må gå ut og lage lydscener, det er der «Uløst» har vært gode. 

LES OGSÅ: Uløst sesong 2 skal handle om Therese-saken

Tor-Erling Thømt Ruud.<br>Foto: Martin Huseby Jensen
Tor-Erling Thømt Ruud.
Foto: Martin Huseby Jensen

Han legger til at det har vært en del diskusjoner rundt lydkvaliteten til podcaster i forskjellige podcastforum den siste tiden. Han trekker frem «Dirty John» som en veldig populær podcast med mange kule historier.

– Den er så bra, men den er så dårlig lydmessig, legger han til.

– I NRK har vi svært sterke fagmiljøer med fokus på lyddesign. På grunn av podcast har lyddesign fått en ny vår her på huset, sier Andersen.

Fremtiden er lyd

Hun mener lyd som format har et stort potensial. NRK har begynt å legge penger i å lage podcast, og de jobber nå med en sesong to av «Purk eller skurk».

– Lyd kan fort være det nye paradigmet, og NRK har alt å tjene på å bruke podcast som plattform fremover.

Andersen jobbet selv i VG fram til 2011, da hun gikk til NRK.

– Jeg mener at det ikke hadde vært «Purk eller skurk» om det ikke hadde vært for «Uløst». Vi brukte momentet «Uløst» skapte og lagde en podcast som fikk vanlige mennesker til å interessere seg i en krimsak.

– Det jeg mente å si på scenen var at vi ikke kan la VG vinne første gang podcast er i loopen, det bør være NRK. Kudos til VG for hvor flinke de er, men vi må være flinkere.

Powered by Labrador CMS