Gard Steiro mener NRK har særlig ansvar for å dekke blindsoner, om de ikke gjør det men legger seg tett på de kommersielle mediene er tankevekkende. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen

Gard Steiro i VG er smigret over at NRK kopierer VG

Undersøkelse viser at NRK og VGs valgkampdekning på nett var nesten identiske.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Valget ble veldig likt på de to stedene, sa medieforsker Eirik Vatnøy fra Universitetet i Bergen (UiB) under torsdagens møte i kringkastingsrådet. UiB har gjennomført en studie av NRKs valgkampdekning. Resultatet av undersøkelsen viser at dekningen av valget på NRKs nettsider er identisk med VGs. 

Vatnøys kolleger har gått gjennom 347 saker fra nrk.no og 329 artikler fra vg.no.  

LES OGSÅ: NRK og VGs valgkampdekning nærmest identisk på nett

– Det er sammenfallende dekning på fleste områder på NRK.no og VG.no både i vinkling og i kilder. (…) Og vår opplevelse er at NRK.no og VG.no er nærmest identiske på alle områder, ut fra metoden, konkluderte Vatnøy.

Her kan du lese hele rapporten

Trenger ikke to VG

– Jeg synes - kanskje ikke overraskende - at VG er en viktig, folkelig og engasjerende nyhetstjeneste, men dette landet trenger nok ikke to versjoner av VG, sier sjefredaktør Gard Steiro i VG til Journalisten.

Han tar forbehold om at han ikke har lest rapporten fra forskerne, kun Journalistens oppsummering. Men om dette er riktig, sier han, er det et interessant poeng i debatten om NRKs digitale satsing.

– Vi setter pris på konkurranse, og kan tidvis føle oss smigret av at konkurrenter kopierer oss.

Men siden Steiro ikke har lest selve undersøkelsen, er det vanskelig å ha bestemte meninger om den. VG har også evaluert og analysert sin egen dekning på lignende måte. Derfor vil han sammenligne VGs interne rapport med forskernes funn. 

Må se på helheten

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen påpekte overfor kringkastingsrådet at hva angår funnene på nettsidene, sier ikke disse noe om hvordan brukerne oppfattet innholdet på nettsidene. 

Han understreket at det her er snakk om en telling av tema og av representasjon. Og at det uansett ikke gir et helhetlig bilde. 

– Bredden NRK.no var en del av synes ikke og det blir på en måte et ufullstendig bilde å bare se på nettsidene. Det sier ikke noe om at det var en del av en større sammenheng, gjorde Eriksen det klart og viste til de andre kanalene NRK dekket valget fra. 

Mer enn forsidene

Programredaktør i NRK, Kyrre Nakkim, mente at det journalistisk sett er bra at flere redaksjoner er inne og dekker et tema, slik at man unngår å bli stående igjen med en versjon. 

– VG hadde under valget en stor satsing på skatt med mange gode journalistiske elementer, men om bare deres versjon blir stående er det kanskje bra at også NRK går inn i skatt og ser på det fra et annet hold, sa han og la til:

– VG er kjempeflinke, de lager den nettavisen med størst bredde og bruker mest ressurser. Det er den redaksjonen ved siden av oss som har kraft nok til å dekke valget. De er flinke.

Nakkim poengterte at NRK.no også er mye mer enn forsidene. 

I Akersgata påpeker de at NRK ikke er en hvilken som helst konkurrent.

– Deres oppgave skal være å bidra til mangfold. I disse tider mener jeg de har et særlig ansvar for å fylle journalistiske blindsoner. Om de ikke gjør de, men snarere legger seg tett opp til de kommersielle medienes innhold og profil, er det tankevekkende.

Powered by Labrador CMS