«Vi mener det er svært viktig at nettopp fotojournalistikken blir synliggjort og ikke drukner i de utallige journalistprisene», skriver styret i Pressefotografenes klub.
Illustrasjonsfoto: Rodrigo Garrido / Reuters / NTB
DEBATT:
Vi respekterer at Ingerid Jordal ikke ønsker å sitte i Årets bilde-juryen, men for oss og fotografmiljøet er det synd
Styret i Pressefotografenes klubb svarer frilansfotograf Ingerid Jordal.
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Ingerid
Jordal har i flere år sendt inn bidrag til Årets bilde uten å bli nominert. Hun
satt igjen med en følelse av utenforskap, og det siste hun vil er å bidra til
at andre får det på samme måte. Derfor har hun takket nei til å sitte i årets
jury. Vi har respekt for avgjørelsen, men vil benytte anledningen til å
begrunne hvorfor vi mener Årets bilde er viktig for fotojournalistikken.
Men
først, det Jordal beskriver er viktig å lytte til: Hvem skal få lov til å
definere om du er en god fotograf eller ikke? En fotosjef som kanskje kan
mindre om fotografi enn deg selv? Juryen i Årets bilde?
Det som er sikkert, er
at det er disse personene som gir deg jobb eller pris, så du har større sjanse
til å kunne leve av jobben som fotograf hvis de ser deg og du får mer jobb og
mer anerkjennelse. Som Jordal skriver, det motsatte er forbundet med fare for å
overleve som frilansfotograf med lav inntekt.
Vi i
styret i Pressefotografenes klubb er opptatt av at vi skal ha et raust og
inkluderende fagmiljø blant våre medlemmer. Vi arrangerer workshops og fagdager.
Til neste år blir det flere ledige plasser i styret, og vi vil gjerne ha med
flere som brenner for å gjøre miljøet enda bedre. I tillegg forvalter altså også
den tradisjonsrike konkurransen Årets bilde.
Hvert år deler vi ut priser
med pomp og prakt for å ære en unik samling bilder fra året som gikk. Vi ønsker
å trekke frem den fremste norske fotojournalistikken, bilder som er sentrale
for folks forståelse av verden omkring oss. Bilder som kan inspirere –
forhåpentligvis også fotografer som ikke vinner.
Prisen har
blitt delt ut 58 ganger. 52 av prisene har gått til menn. Seks til kvinner. Det
i seg selv sier noe om en viss skjevhet i vår bransje som jobber for å forbedre.
Juryen
som kårer de beste bildene og videoene fra året som gikk, er nøye satt sammen
av styret i Pressefotografenes klubb. Den består av fotografer fra Norge,
Sverige og Danmark og juryen er uavhengig av oss i styret. Selvsagt
er den også subjektiv siden det er menneskelige preferanser og vurderinger som
ligger til grunn, ikke bare fag. En annen jury ville garantert ikke
valgt ut eksakt de samme vinnerbildene. Men dette er konkurransens natur.
Kanskje hadde Ingerid Jordals bidrag nådd opp med en annen jury.
Det er
selvfølgelig en fattig trøst for Jordal. Vi tror mange kan kjenne seg igjen i
det hun skriver. Vi er nok flere som har vært skuffet over ikke å ha vært på
den gylne nominasjonslista når den publiseres hver vinter.
Det er vondt å bli
avvist, særlig når det er noe så personlig som ditt eget fotografiske uttrykk,
og noe du har jobbet hardt for i årevis. Det er heller ikke tvil om at Jordal
er en dyktig fotograf.
Så til
den tøffe virkeligheten. Hvert år får styret inn rundt 3000 bidrag, som med
sine få sekunder på lerretet i de innledende rundene, skal overbevise juryen.
Fra slagmarken i Ukraina til fortellinger fra vår egen hverdag her i Norge. Det
massive materialet må snevres inn.
Årets bilde er ikke og skal ikke være et
tverrsnitt av all produksjon, og det er mange flinke folk som får stang ut i
denne silingen. Det er nok mange som opplever at arbeid man har lagt ned mye
tid og krefter i, forsvinner inn i et sort konkurransehull. Man sender kanskje
inn år etter år, og når bare ikke opp. Det betyr ikke at det man sender inn, er
dårlig. Men til syvende og sist er det en konkurranse, og vi er ikke tjent med
å dele ut deltagerpremier.
Vi mener
det er svært viktig at nettopp fotojournalistikken blir synliggjort og ikke
drukner i de utallige journalistprisene. Medienes natur er dessuten at
reportasjene «forsvinner» dagen etter at de er publisert. Årets bilde bidrar
til å forhindre dette gjennom å ta vare på disse bildene for ettertida. Bilder
som er altfor gode til å legges vekk i en digital arkivskuff. Hvert år samler
vi derfor vinnerbildene i Årets bilde-boka, som går ut til alle våre medlemmer.
I fjor ble bildene også utstilt på Fotografihusets utendørsvegger
på Sukkerbiten i Oslo, og vi fikk på denne måten fotojournalistikken ut til
folk. Det planlegger vi å få til også i år.
Vi
respekterer at Ingerid Jordal ikke ønsker å sitte i Årets bilde-juryen, men for
oss og fotografmiljøet er det synd. Hun har utmerket seg som en fotograf med
drivkraft og tanker om fotografiet, og vi er overbevist om at hun hadde hatt
mye å bidra med.
PS: Husk
innsendelsesfristen til Årets bilde 6. januar.