Dårlige nyheter for mobil nyhetslesning
GÖTEBORG (Journalisten): Folk bruker ikke mobiltelefonene sine slik leverandørene av mobile nyhetstjenester skulle ønske. Svært få leser nyheter på dem.
– Mobiltelefonen er et instrument for den intime sfæren: Folk bruker den nesten utelukkende til å snakke og tekste med, og det store flertallet har gamle mobiler som ikke egner seg til nyhetssurfing, mener Richard Seyler Ling som er sosiolog og seniorforsker ved Telenor Forskning & Utvikling. Uttalelsen kom han med på den årlige digitale rundebordskonferansen under World Association of Newspapers Congress søndag.
Virkeligheten avviker
– Dette er dårlige nyheter for en bransje som helst vil at publikum skal bruke mobiltelefonen til all slags avanserte ting, sa Seyler Ling.
Han ble imøtegått av Johan Brandt, direktør for mobile tjenester ved Svenska Dagbladet (DN.se).
– Vi er nødt til å se fremover, vi kan ikke bare se på situasjonen slik den er i dag. Ting er i ferd med å skje, bare se på iPhone, den telefonen har virkelig transformert mobil surfing, sa Brandt, og mente situasjonen for mobile nyhetstjenester minnet mye om internetts tidlige dager.
Nokia-samarbeid
Dn.se har sin egen side for mobiltelefonnyheter, som primært er basert på nyhetsstrømmen fra nettavisen til DN, men de jobber med å utvikle mer unikt innhold, fortalte Brandt. De har også lansert ambisiøse samarbeid med blant annet Nokia og Eniro for å gjøre DN.se til et standard bokmerke, lette søk og gjøre mobil surfing mer intuitivt.
Som i Norge har mangel på standard teknologiløsninger og det at mobiloperatørene tar høye priser for datatrafikk vært en stor utfordring for svenske nettavisers utvikling av mobile nyhetstjenester.
Hva nå?
Men Brandts tro på et marked som vil ta av i fremtiden, ble satt i et mer nøkternt perspektiv av sjefredaktør for Aftonbladet.se Kalle Jungkvist, som ledet paneldebatten:
– Fra der jeg står, ser det ut som om alle løper fortere og fortere. Men da vi startet en WAP-tjeneste i 1999 var det mye buzz og hype, uten at noe skjedde. Nå har vi et mye bedre utbygd mobilt 3G-nett, men bruken går fremdeles ikke opp. Er forretningsmodellen gal? Er det virkelig effektivt å ha annonser på mobiltelefoner? spurte Jungkvist, hvorpå Brandt insisterte at vi ikke måtte la perspektivene våre begrenses av dagens markedsforhold.