Trond Giske. Foto: Birgit Dannenberg

Mot politisk forbud på nett

EU-direktiv kan blokkere politisk tv-reklame på nettavisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I vår gjorde kulturminister Trond Giske det klart at web-tv ikke omfattes av forbudet mot å vise politiske reklamefilmer på fjernsyn. På det aktuelle tidspunktet trosset flere redaktører i lokal-tv forbudet mot å vise politiske reklamefilmer mot betaling.

Selv om enkelte programmer på web-tv har hatt flere hundre tusen visninger, mente Giske det ikke påvirker like sterkt å vise politisk reklamefilm på nett, som på TV.

Ulovlig

Denne oppfatningen kan nå bli utfordret av EU. Kulturdepartementet har i disse dager et EU-direktiv på høring. Fristen går ut denne uken, og det ventes uttalelser fra mediene til «forslag til regler for gjennomføring av direktivet om audiovisuelle medietjenester i norsk rett». Ifølge statssekretær Wegard Harsvik er et av momentene i høringsnotatet en sidestilling av web-tv med ordinært TV.

Ender regjeringen med å følge direktivet, blir det ulovlig å sende reklamefilmer for de politiske partiene. Med mindre man avstår fra å ta betalt.

– Ja, det blir forbudt i samme forstand som det er på TV, dersom man tar seg betalt for å vise filmene. For det blir ikke slik at man kan ha en hovedkanal på TV og en internettkanal som opererer med andre regler. Det skal være likt, sier Harsvik.

Hva er reklame?

Det samme mener styreleder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), Arne-Inge Christophersen.

– Historisk sett har politiske partier brukt veldig lite penger på markedsføring. De har kjørt litt reklame i tradisjonelle kanaler, men for det meste går det i å møte folk i gata eller gjennom bruken av pr-rådgivere, sier han.

Christophersen etterlyser samtidig en diskusjon om hva som faktisk er reklame, og hva som er personlig informasjon. Som når statsministeren legger ut en videosnutt på sin side på Facebook.

– Jeg undres litt over hvem som skal fortolke disse reglene. Jeg ser ikke hvem som skal greie å definere hva som er reklame. Det er bare å se på bruken levende bilder og lyd under valgkampen.

Christophersen mener at dersom myndighetene velger å legge seg tett opp til direktivet, og politiske reklamefilmer blir forbudt også på nett, vil det i kroner og øre bety lite for mediekanalene.

Forskjellig

Sjefredaktør i VG Nett Espen Egil Hansen er betenkt. Han mener det ikke går an å sammenligne web-tv med vanlig TV.

– Ta for eksempel VG Nett, det er ikke en egen kanal som du sitter og ser på. Video er en integrert del av VG Nett, det er en fortellerteknikk. Noen ganger bruker vi tekst, noen ganger levende grafikk og noen ganger bruker vi levende bilde. Det å peke ut en fortellerteknikk og gi det eget lover, mener jeg er problematisk.

Powered by Labrador CMS