Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg tar både IQ-test og deler te og scones. Arkivfoto: Kathrine Geard
Det er alltid tryggest med dem som ligner deg selv
KOMMENTAR: Det handler om feighet.
Det har vært drøftet flere ganger tidligere; hvorfor er det så få kvinner i ledelsen i norske medier? Da det frådet i spaltene for to år siden fordi Telenor hadde fått nok en mannlig toppsjef, fremfor den godt kvalifiserte kvinnelige kandidaten, ba vi mediene om å ta en titt i egen bakgård.
LES OGSÅ: Hvorfor er mediene så opphengt i kvinnelige ledere hos andre, men glemmer sin egen bakgård?
Det har det lenge vært behov for. År inn og år ut er det herrene som tar den ene toppjobben etter den andre i mediebransjen. På et nivå som er i ferd med å gjøre all vår dekning av likestilling i resten av samfunnet til en parodi. For hvem er vi til å rette pekefingeren ut når nok en mann tar over toppjobben i et privat eller halvstatlig aksjeselskap? Noen av landets største aviser hadde riktignok på et tidspunkt kvinnelige sjefredaktører. Men det har aldri VG, DN, TV 2, NRK eller NTB hatt. Hvorfor ikke?
Tenke seg til at det tok 250 år før Adresseavisen fikk en kvinnelig sjefredaktør. Nå har avisen riktignok hatt kvinnelig administrerende direktør i mange år, så noe balanse er det jo.
LES OGSÅ: – Det er en historisk dag. Og det er litt flaut
At det i Dagens Næringsliv også kommer fram at de i Schibsted ansetter menn i lederstillinger uten å lyse disse ut, gjør ikke saken bedre. Ifølge denne oversikten fra Medier24 er ikke Schibsted alene om denne praksisen.
Det ser vi at det fortsatt er mange mil igjen å gå. Bare det at vi så langt inn i 2000-tallet har en debatt om kjønnsfordelingen er en falitt. Vi burde diskutert langt mer avansert likestilling enn kjønn.
Problemet er at vi ikke kommer oss utenfor komfortsonen. Eller, vi vil ikke utenfor denne sonen. Derfor ansetter vi folk som ligner på oss selv. Kandidater vi kjenner igjen gjennom direkte eller indirekte bekjentskaper. Anbefalt av andre folk som ligner på oss selv. Andre vi kan sammenligne størrelsen vår med. Eller IQ, om du vil.
Ulempen med dette er faren for homogensierte redaksjoner. At vi mister talenter fordi de ikke lignet oss selv. Det ødelegger for redaksjonens perspektiv på samfunnet. Ikke alle ser på boligmarkedet som mann 44. Kvinne 27s syn vil kunne være en styrke. Både i måten vi tilnærmer oss problemstillingen journalistisk, og om det i hele tatt blir en sak. Har vi ikke følt problemet på kroppen, er det ikke sikkert vi selv ser omfanget.
LES OGSÅ: Det er ikke 8. mars som er viktigst, men de 364 andre dagene
Gunnar Bjørkavåg tok over som konsernsjef da Kåre Valebrokk gikk til TV2 i 1999, og har etter beste evne siden bygget videre på det som i dag heter NHST Media Group. Valebrokk sa i et intervju en gang, jeg tror det var da DN flyttet til Kvadraturen, at alle har godt av å flytte av og til fordi da fikk man ryddet på loftet. Nå har medieselskapet bare flyttet en gang siden, til glasspalasset ved Akerselva.
Det ble i hvert fall ikke ryddet på toppen av huset den gang.
Etter å ha lest gjennom flere masteroppgaver om kvinnelig ledelse for noen år tilbake var det en ting som gikk igjen. Lønn var aldri en drivkraft blant de kvinnelige lederne. De ville påvirke arbeidsplassen sin, dersom de slapp til.
Likevel ser det ut til at lønn er en god motivator for Gunnar Bjørkavåg. I fjor tjente han ifølge regnskapene til mediekonsernet 5,28 millioner kroner. I fjor ble det driftsoverskudd på 27,2 millioner kroner av en omsetning på 1,32 milliarder.
Siden 2012 og fram til i fjor har selskapet levert et samlet driftsoverskudd på 83,1 millioner kroner. I løpet av disse fem årene har inntektene i NHST beløpet seg til over 6 milliarder kroner. Ikke en margin å skrive hjem om. Men den er i hvert fall positiv. Konsernsjefen har i samme tidsrommet hatt lønnsvekst på 35,36 prosent.
Faktisk, ser vi på det samlede resultatet etter skatt konsernet har i løpet av disse fem årene er det et overskudd på 13 millioner kroner. Det er neste 8 millioner kroner lavere enn konsernsjefen fikk i lønn i samme periode.
Så dersom rekruttering handler om kompetanse først og kjønn dernest … mener styreleder Anette Olsen at dette er en god måte å drive butikk på?
Det er ikke sikkert en kvinne i lederstolen hadde gjort det bedre, men hun hadde neppe brukt tid på å utfordre til å måle størrelser med andre.