VG-fotograf Line Møller vant førstepris i kategorien Dagligliv i Norge med et bilde fra begravelsen til seks år gamle Martine Bunæs Bang som døde av kreft. Foto: Line Møller
VG-fotograf Line Møller vant førstepris i kategorien Dagligliv i Norge med et bilde fra begravelsen til seks år gamle Martine Bunæs Bang som døde av kreft. Foto: Line Møller

Her er førsteprisvinnerne!

Tett på gatekamper i Mosul, likekjønnet ekteskap, forlatte bedehus og den ekstreme høyresiden i Europa. I dag ble norske fotojournalister hedret.

Published Updated

I dag ble det beste av norsk fotojournalistikk fra i fjor løftet frem, under den høytidelige utdelingen av Årets Bilde 2017 på Litteraturhuset i Oslo. Konkurransen, som arrangeres av Pressefotografenes Klubb, fikk inn 2.907 bilder til fotoprisen og 70 bidrag til videoprisen. VG mottok hele seks førstepriser av 11 totalt i foto-klassen, og er konkurransens suverent mestvinnende avis.

Alle av vinnerbildene og bildeseriene i sin helhet kan sees på Pressefotografenes Klubb sin egen Årets bilde-side.

Her er førsteprisvinnerne i alle kategoriene i Årets bilde 2017:

Nyhet Norge: Tommy Ellingsen/frilans Dagens Næringsliv 

BAKERST I BUSSEN SITTER JONAS: Valgkampinnspurt for Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet. AP-lederen kjemper mot dårlige meningsmålinger og besøker fire byer på én dag. Her i et ettertenksomt øyeblikk bakerst i en maxi-taxi på vei fra Sørlandssenteret til møte med lokallaget i Kristiansand. Foto: Tommy Ellingsen
BAKERST I BUSSEN SITTER JONAS: Valgkampinnspurt for Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet. AP-lederen kjemper mot dårlige meningsmålinger og besøker fire byer på én dag. Her i et ettertenksomt øyeblikk bakerst i en maxi-taxi på vei fra Sørlandssenteret til møte med lokallaget i Kristiansand. Foto: Tommy Ellingsen


Juryens begrunnelse: «Årets beste nyhetsbilde! Vi kommer nært på Støre, som person og ikke som politiker, i et tankefullt og ubevoktet øyeblikk. Bildet skiller seg ut blant strømmen av politikere på iscenesatte pressekonferanser. Det summerer opp et politisk motgangsår, og speiler et Arbeiderparti i krise.»

Nyhet utland: Harald Henden/VG 

SYRIAKRIGENS OFRE: Mariam og Eman er én måned gamle og veier bare 2,24 kilo. Moren M. Awad (31) har ikke nok melk i brystene. Leger uten grenser driver sykehus i Qayyarah, der det blant annet behandles underernærte barn, som har flyktet fra Mosul og andre IS-kontrollerte byer i Irak. Foto: Harald Henden
SYRIAKRIGENS OFRE: Mariam og Eman er én måned gamle og veier bare 2,24 kilo. Moren M. Awad (31) har ikke nok melk i brystene. Leger uten grenser driver sykehus i Qayyarah, der det blant annet behandles underernærte barn, som har flyktet fra Mosul og andre IS-kontrollerte byer i Irak. Foto: Harald Henden


Juryens begrunnelse: «De er så sårbare, så små. Pakket fint inn, liggende i et svart mørke. Det er noe vakkert og humant over det, samtidig er det et bilde av en katastrofe, av hva som skjer i krig når det er for mange flyktninger man ikke kan ta imot. Bildet viser konsekvensene av nyhetene, ikke selve hendelsen. Det har en ro og stillhet som utfordrer nyhetssjangeren.»

Les også: Harald Henden har fotografert de mest sårbare ofrene i krigen mot IS

Nyhetsreportasje Norge: Annemor Larsen/VG

DA HUN FIKK HENNE: Det skapte mye rabalder, men Mari Grønlund og Elin Kviteberg ble gift likevel. Bryllupet ble møtt med motstand fra det religiøse miljøet i Lyngen i Troms. Mange mente at det likekjønnede ekteskapet er en synd og strider mot Guds ord. Foto: Annemor Larsen
DA HUN FIKK HENNE: Det skapte mye rabalder, men Mari Grønlund og Elin Kviteberg ble gift likevel. Bryllupet ble møtt med motstand fra det religiøse miljøet i Lyngen i Troms. Mange mente at det likekjønnede ekteskapet er en synd og strider mot Guds ord. Foto: Annemor Larsen
Det har regnet i flere dager. Under vielsen sprekker skydekket opp og solen sender lys og varme. Foto: Annemor Larsen
Det har regnet i flere dager. Under vielsen sprekker skydekket opp og solen sender lys og varme. Foto: Annemor Larsen
Regnbueflagget vaier under en dobbel regnbue i Lyngen. Brudeparet spretter ørville rundt. Foto: Annemor Larsen
Regnbueflagget vaier under en dobbel regnbue i Lyngen. Brudeparet spretter ørville rundt. Foto: Annemor Larsen


Juryens begrunnelse: «Det er viktig å ta tak i historiene og nyhetene fra småsteder. Vi får være med i bryllupet som feires der det før ikke ville vært mulig. En begivenhet, godt fotografert med inderlighet. Avlutningsbildet der flagget går igjen i regnbuen er en favoritt.»

Les også: 30 år som kolleger, kjærester og konkurrenter

Nyhetsreportasje utland: André Liohn/frilans Dagens Næringsliv

DOMMENS DAG: Tre år etter at IS-hæren stormet og okkuperte Mosul, kjemper en tropp fra den irakiske hærens niende divisjon seg gjennom de smale gatene i bydelene Zanjili og Al-Shefa. Den første som faller for snikskytterne, er den 20-årige soldaten Zrid. Foto: André Liohn
DOMMENS DAG: Tre år etter at IS-hæren stormet og okkuperte Mosul, kjemper en tropp fra den irakiske hærens niende divisjon seg gjennom de smale gatene i bydelene Zanjili og Al-Shefa. Den første som faller for snikskytterne, er den 20-årige soldaten Zrid. Foto: André Liohn

 

En guttunge i militæruniform og støvler, opprinnelig fra den muslimske uighur-minoriteten i Kina, er henrettet og hengt opp til skrekk og advarsel i Iraks nest største by. Få humanitære organisasjoner overvåker krigsforbrytelsene på bakken i Mosul. Foto: André Liohn
En guttunge i militæruniform og støvler, opprinnelig fra den muslimske uighur-minoriteten i Kina, er henrettet og hengt opp til skrekk og advarsel i Iraks nest største by. Få humanitære organisasjoner overvåker krigsforbrytelsene på bakken i Mosul. Foto: André Liohn

 

En gruppe mistenkte IS-medlemmer føres fra fangetransporten til rettsbygningen i den kristne byen Qaraqosh – byen som IS noen måneder tidligere la i ruiner. De skyldige risikerer å møte galgen i Bagdad. Foto: André Liohn
En gruppe mistenkte IS-medlemmer føres fra fangetransporten til rettsbygningen i den kristne byen Qaraqosh – byen som IS noen måneder tidligere la i ruiner. De skyldige risikerer å møte galgen i Bagdad. Foto: André Liohn


Juryens begrunnelse: «En modig og sterk serie som viser en av de største nyhetshendelsene i året som var. Vi er midt i gatekampene i Mosul. Vi ser frykten det døde barnet følte da det ble hengt, vi ser rekken av fanger, mannen som gråter for sitt liv. Og vi ser barna som flykter, men som fortsatt gjør seg til for fotografen, i en hverdag som både er grusom og absurd. Serien vekker sterke følelser med kontroversielle bilder. Den viser hvor viktig det er å være i frontlinjen og dokumentere konsekvensene av krig. Ikke mange fotografer kunne laget dette.»

Les også: Krigsjournalistikken har blitt symbolsk og illustrativ heller enn å vise krigsforbrytelsene

Dagligliv i Norge: Line Møller/VG

FARVEL: Med rosa ballonger tok familien avskjed med seks år gamle Martine Bunæs Bang. Den sprudlende jenta fra Oppegård fikk for to år siden kreftsykdommen DIPG, er svært aggressiv kreftform som utvikler seg i hjernestammen. Den rammer hovedsakelig barn. Martine levde med sykdommen i to år. Foto: Line Møller
FARVEL: Med rosa ballonger tok familien avskjed med seks år gamle Martine Bunæs Bang. Den sprudlende jenta fra Oppegård fikk for to år siden kreftsykdommen DIPG, er svært aggressiv kreftform som utvikler seg i hjernestammen. Den rammer hovedsakelig barn. Martine levde med sykdommen i to år. Foto: Line Møller


Juryens begrunnelse: «Rosa ballonger og en liten kiste. Kombinasjonen treffer deg midt i magen. Sorgen blir ytterligere forsterket ved at det ikke er noen mennesker i bildet. Man føler seg fullstendig ensom. Et bilde av en dypt tragisk hendelse.»

Sport: Javier Auris/student Oslomet

PINGPONG-LANDET: Hver dag spiller over 300 millioner kinesere nasjonalsporten bordtennis. Siden Mao Zedong utropte bordtennis til nasjonalsport i 1950, har kineserene dominert sporten internasjonalt. På toppidrettskolen Dongdan i Beijing kjemper Huang Tse Tien (9) om å bli Kinas fremtidige idrettshelt. Foto: Javier Auris
PINGPONG-LANDET: Hver dag spiller over 300 millioner kinesere nasjonalsporten bordtennis. Siden Mao Zedong utropte bordtennis til nasjonalsport i 1950, har kineserene dominert sporten internasjonalt. På toppidrettskolen Dongdan i Beijing kjemper Huang Tse Tien (9) om å bli Kinas fremtidige idrettshelt. Foto: Javier Auris

 

Når ikke barna er på trening, oppholder de seg på rommene sine i åttende etasje. Der benytter de enhver anledning til å utfordre hverandre i sjakk. – Bordtennis er som sjakk, du må alltid tenke hvordan mostanderen vil svare, sier Huang. Foto: Javier Auris
Når ikke barna er på trening, oppholder de seg på rommene sine i åttende etasje. Der benytter de enhver anledning til å utfordre hverandre i sjakk. – Bordtennis er som sjakk, du må alltid tenke hvordan mostanderen vil svare, sier Huang. Foto: Javier Auris

 

Huang og de andre barna har selv ansvaret for renholdet. Huang venter på tur for å bruke vaskemaskinen. Foto: Javier Auris
Huang og de andre barna har selv ansvaret for renholdet. Huang venter på tur for å bruke vaskemaskinen. Foto: Javier Auris


Juryens begrunnelse: «En fortelling like mye om ensomhet som om sport. Denne serien forteller på flere nivåer. Ping pong blir rammen om en større historie, om det å være barn og vokse opp med ambisjoner og valg som andre har tatt for ham. Det er spennende å se at fotografer kan dyrke det narrative i sportssjangeren.»

Portrett: Espen Rasmussen/VG

KAMPEN: 30 år gamle Lene Marie Fossen bor i boligen til bestefaren i Kolbu. Lene Marie lider av ekstrem anoreksi. Hun bruker fotografering som terapi, og har vært åpen om sykdommen. Hennes selvportretter og fotografier av flyktninger har vært stilt ut i blant annet Kristiansund. Foto: Espen Rasmussen
KAMPEN: 30 år gamle Lene Marie Fossen bor i boligen til bestefaren i Kolbu. Lene Marie lider av ekstrem anoreksi. Hun bruker fotografering som terapi, og har vært åpen om sykdommen. Hennes selvportretter og fotografier av flyktninger har vært stilt ut i blant annet Kristiansund. Foto: Espen Rasmussen


Juryens begrunnelse: «Et formmessig sterkt portrett av en modig dame som fremstår sårbar og sterk på samme tid. Det avstemte bildeuttrykket gjør at det er et anstendig bilde av hennes situasjon. Samtidig har hun blikket rett i kameraet, og tvinger oss til å forholde oss til henne. Det treffer oss rett i magen.»

Åpen Klasse: Erlend Berge/Vårt Land 

SE, JEG KOMMER SNART: Hvert år stenges flere titalls norske bedehus. De blir til museum, restauranter og skatehaller. Mange bedehus har allerede stått låste og ute av bruk i flere tiår. En unik norsk kulturhistorie er i ferd med å forsvinne. Bedehusene står igjen som fysiske vitner etter den lavkirkelige vekkelsen som bølget gjennom Norge for 100 år siden. I første halvdel av 1900-tallet ble det reist bedehus på dugnad i hver grend fra Lindesnes til Vardø. I 1974 var det liv i 2621 bedehus. Nå vet ingen hvor mange bedehus det er igjen. Foto: Erlend Berge
SE, JEG KOMMER SNART: Hvert år stenges flere titalls norske bedehus. De blir til museum, restauranter og skatehaller. Mange bedehus har allerede stått låste og ute av bruk i flere tiår. En unik norsk kulturhistorie er i ferd med å forsvinne. Bedehusene står igjen som fysiske vitner etter den lavkirkelige vekkelsen som bølget gjennom Norge for 100 år siden. I første halvdel av 1900-tallet ble det reist bedehus på dugnad i hver grend fra Lindesnes til Vardø. I 1974 var det liv i 2621 bedehus. Nå vet ingen hvor mange bedehus det er igjen. Foto: Erlend Berge

 

Tromvik bedehus, Troms. Foto: Erlend Berge
Tromvik bedehus, Troms. Foto: Erlend Berge

 

Dalen bedehus, Rogaland. Foto: Erlend Berge
Dalen bedehus, Rogaland. Foto: Erlend Berge


Juryens begrunnelse: «Nostalgisk preg, vakker fargepalett, gjennomført og stilsikker. Fotografen skildrer en tid som snart er forbi og glemt. Historien fortelles gjennom rom og ikke gjennom mennesker. Samtidig er det spor etter menneskers liv, sporene på veien, maten til noen som nettopp har vært der, eller snart skal komme.»

Klima og miljø: Annemor Larsen/VG

DET EVIGE STREVET: Det er en ond sirkel. For hvert tre som tas for å gi brensel og dyrkbar jord, renner regnvannet raskere ned i elvene. Elvene flommer lettere over og ødelegger avlingene. I Nord-Korea, et land der 80 prosent av befolkningen har en sårbar mattilgang, kan en ny flom få katastrofale følger. På midten av 1990-tallet mistet mellom 2 og 3,5 millioner mennesker livet i sult. Foto: Annemor Larsen
DET EVIGE STREVET: Det er en ond sirkel. For hvert tre som tas for å gi brensel og dyrkbar jord, renner regnvannet raskere ned i elvene. Elvene flommer lettere over og ødelegger avlingene. I Nord-Korea, et land der 80 prosent av befolkningen har en sårbar mattilgang, kan en ny flom få katastrofale følger. På midten av 1990-tallet mistet mellom 2 og 3,5 millioner mennesker livet i sult. Foto: Annemor Larsen

 

Tre guttunger venter spent. Hva venter de på? At kvinnen i treet skal hente ned en frukt? Eller leter hun etter et godt pilemne? Å rapportere fra Nord-Korea er som et puslespill. Spør man guidene, får man gjerne beskjed om å slette bildene. Foto: Annemor Larsen
Tre guttunger venter spent. Hva venter de på? At kvinnen i treet skal hente ned en frukt? Eller leter hun etter et godt pilemne? Å rapportere fra Nord-Korea er som et puslespill. Spør man guidene, får man gjerne beskjed om å slette bildene. Foto: Annemor Larsen

 

Nord-Korea er ikke spesielt godt egnet for jordbruk. Bare en femtedel er dyrkbar mark, sesongen er kort og landbruksmaskiner er mangelvare. Oksen er en viktig ressurs for bonden. Det skal hardt arbeid til for å holde den mett og frisk. Foto: Annemor Larsen
Nord-Korea er ikke spesielt godt egnet for jordbruk. Bare en femtedel er dyrkbar mark, sesongen er kort og landbruksmaskiner er mangelvare. Oksen er en viktig ressurs for bonden. Det skal hardt arbeid til for å holde den mett og frisk. Foto: Annemor Larsen


Juryens begrunnelse: «Filmatiske og surrealistiske landskaper forteller om tørke og hungersnød. Reklameplakaten på ett av bildene står i sterk kontrast til de tre menneskene på vei opp i treet. Hele bildet balanserer på dem, tripp, trapp tresko. De går i ett med landskapet, og fremstår som statister i bildet og statister i sitt eget land. Et fantastisk bilde. Det kan være vanskelig å fotografere overbelastning av jorden. Denne serien gjør det på en svært interessant måte.» 

Les også: To blikk på Nord-Korea

Dokumentar Norge: Helge Skodvin/frilans Dagens Næringsliv

FERJELANDET: Forsand – Lysebotn, MS Lysefjord: Motorsyklist fra Litauen studerer rutetabellen og begynner å svette i hjelmen. Han har nemlig ikke forhåndsbestilt plass på fergen til Lysebotn. Klassisk feil. Han kommer ikke med. Neste ferge går i morgen tidlig. Foto: Helge Skodvin 
FERJELANDET: Forsand – Lysebotn, MS Lysefjord: Motorsyklist fra Litauen studerer rutetabellen og begynner å svette i hjelmen. Han har nemlig ikke forhåndsbestilt plass på fergen til Lysebotn. Klassisk feil. Han kommer ikke med. Neste ferge går i morgen tidlig. Foto: Helge Skodvin 

 

Oppedal – Lavik, MF Oppedal: Messi er sliten nå. Har vært en rar sesong. Barcelona fikk det ikke helt til. Det lugget. Noe skattesnuskgreier har det også vært. Etter en halv svele med brunost over Sognefjorden møtte Messi, aka Niklas fem år, veggen. Begge to kommer sterkere tilbake. Foto: Helge Skodvin 
Oppedal – Lavik, MF Oppedal: Messi er sliten nå. Har vært en rar sesong. Barcelona fikk det ikke helt til. Det lugget. Noe skattesnuskgreier har det også vært. Etter en halv svele med brunost over Sognefjorden møtte Messi, aka Niklas fem år, veggen. Begge to kommer sterkere tilbake. Foto: Helge Skodvin 

 

Geiranger – Hellesylt, MF Veøy: Warning, warning! Nature overload. Foss, fjell, fjord, faenskap. Lukke øynene litt, sperre alt ute. Kanskje drømme litt om hverdagen hjemme i Shanghai. Rusle rundt på Super Brand Mall. En tur opp Yangtse om våren. Hmm. Foto: Helge Skodvin 
Geiranger – Hellesylt, MF Veøy: Warning, warning! Nature overload. Foss, fjell, fjord, faenskap. Lukke øynene litt, sperre alt ute. Kanskje drømme litt om hverdagen hjemme i Shanghai. Rusle rundt på Super Brand Mall. En tur opp Yangtse om våren. Hmm. Foto: Helge Skodvin 


Juryens begrunnelse: «Vi er på sjøen, litt på skeiva. Fotografen får oss til å se det vi hver dag ser, men likevel ikke legger merke til. Og han ler med oss istedenfor av oss. Rockere, selfies og slitent interiør. Den lysegrønne månemannen mot den rosa billettkiosken er en favoritt. Fotografen har et tydelig og godt gjennomført bildespråk. En flott og humoristisk serie av det enkle dagliglivet på en ferge.»

Les også: Helge Skodvin er fotografen som drømmer om Norge

Dokumentar utland: Espen Rasmussen/VG

DET HVITE RASERIET: Et knyttet teppe med hakekors ligger halvferdig over en stol hjemme hos 28 år gamle «Shadow» utenfor Moskva, Russland. Hun har selv laget teppet. Hun og forloveden «John Wagner» er med i den nasjonalsosialistiske og nazistiske gruppen KNS – Komitee for Nation and Freedom. Foto: Espen Rasmussen
DET HVITE RASERIET: Et knyttet teppe med hakekors ligger halvferdig over en stol hjemme hos 28 år gamle «Shadow» utenfor Moskva, Russland. Hun har selv laget teppet. Hun og forloveden «John Wagner» er med i den nasjonalsosialistiske og nazistiske gruppen KNS – Komitee for Nation and Freedom. Foto: Espen Rasmussen

 

Evgenij Stojka leker med sin datter før hun skal legge seg for kvelden i leiligheten deres i utkanten av Kiev, Ukraina. Både han og konen er ny-nazister. Foto: Espen Rasmussen
Evgenij Stojka leker med sin datter før hun skal legge seg for kvelden i leiligheten deres i utkanten av Kiev, Ukraina. Både han og konen er ny-nazister. Foto: Espen Rasmussen

 

Anna Bråten vifter med norske flagg og roper mot flere hundre motdemonstranter. De har møtt fram for å vise sin avsky mot henne og organisasjonen SIAN – Stopp Islamifiseringen av Norge - på Furuset i Oslo. Foto: Espen Rasmussen
Anna Bråten vifter med norske flagg og roper mot flere hundre motdemonstranter. De har møtt fram for å vise sin avsky mot henne og organisasjonen SIAN – Stopp Islamifiseringen av Norge - på Furuset i Oslo. Foto: Espen Rasmussen


Juryens begrunnelse: «En historie om en urovekkende samfunnsutvikling, fra et miljø som vanligvis er så lukket. Fotografen har fått en unik tilgang. Serien viser mange sterke portrett, og fotografen har kommet tett på. Bildet av kvinnen i senga er urovekkende. Vi opplever en sårhet og nærhet, men vet samtidig hva hun står for. Bildet av mannen med barnet - for mange er han en faretruende nazist, for datteren er han en kjærlig far. Fotografen er ikke fordømmende eller latterliggjørende i sin historie. Han tar sine subjekter på alvor, fremstiller mennesker som mennesker. Det gjør at vi som betraktere får en større forståelse. Det er utrolig viktig at disse historiene blir fortalt. Dokumentaren er laget med et nært og stramt fortellergrep. Lyset og stemningen er gjennomgående. En utrolig gjennomarbeidet dokumentar. Ingenting mangler.»

Les også: Da VGs Ronny Berg, Stian Eisenträger og Espen Rasmussen skildret høyreekstreme møtte én av kildene med maskingevær

Årets jury besto av Søren Pagter (Danmarks Medie og Journalisthøjskole), Linda Bournane Enlgeberth (VII Photos), Kim Nygård (Adresseavisen) og Christina Marie Gonzales Ulriksen (Morgenbladet).

Les også reportasjen fra juryeringen: – Det må berøre meg følelsesmessig