VG-fotograf Line Møller vant førstepris i kategorien Dagligliv i Norge med et bilde fra begravelsen til seks år gamle Martine Bunæs Bang som døde av kreft. Foto: Line Møller
Her er førsteprisvinnerne!
Tett på gatekamper i Mosul, likekjønnet ekteskap, forlatte bedehus og den ekstreme høyresiden i Europa. I dag ble norske fotojournalister hedret.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I dag ble det beste av norsk fotojournalistikk fra i fjor løftet frem, under den høytidelige utdelingen av Årets Bilde 2017 på Litteraturhuset i Oslo. Konkurransen, som arrangeres av Pressefotografenes Klubb, fikk inn 2.907 bilder til fotoprisen og 70 bidrag til videoprisen. VG mottok hele seks førstepriser av 11 totalt i foto-klassen, og er konkurransens suverent mestvinnende avis.
Alle av vinnerbildene og bildeseriene i sin helhet kan sees på Pressefotografenes Klubb sin egen Årets bilde-side.
Her er førsteprisvinnerne i alle kategoriene i Årets bilde 2017:
Nyhet Norge: Tommy Ellingsen/frilans Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse: «Årets beste nyhetsbilde! Vi kommer nært på Støre, som person og ikke som politiker, i et tankefullt og ubevoktet øyeblikk. Bildet skiller seg ut blant strømmen av politikere på iscenesatte pressekonferanser. Det summerer opp et politisk motgangsår, og speiler et Arbeiderparti i krise.»
Annonse
Nyhet utland: Harald Henden/VG
Juryens begrunnelse: «De er så sårbare, så små. Pakket fint inn, liggende i et svart mørke. Det er noe vakkert og humant over det, samtidig er det et bilde av en katastrofe, av hva som skjer i krig når det er for mange flyktninger man ikke kan ta imot. Bildet viser konsekvensene av nyhetene, ikke selve hendelsen. Det har en ro og stillhet som utfordrer nyhetssjangeren.»
Juryens begrunnelse: «Det er viktig å ta tak i historiene og nyhetene fra småsteder. Vi får være med i bryllupet som feires der det før ikke ville vært mulig. En begivenhet, godt fotografert med inderlighet. Avlutningsbildet der flagget går igjen i regnbuen er en favoritt.»
Nyhetsreportasje utland: André Liohn/frilans Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse: «En modig og sterk serie som viser en av de største nyhetshendelsene i året som var. Vi er midt i gatekampene i Mosul. Vi ser frykten det døde barnet følte da det ble hengt, vi ser rekken av fanger, mannen som gråter for sitt liv. Og vi ser barna som flykter, men som fortsatt gjør seg til for fotografen, i en hverdag som både er grusom og absurd. Serien vekker sterke følelser med kontroversielle bilder. Den viser hvor viktig det er å være i frontlinjen og dokumentere konsekvensene av krig. Ikke mange fotografer kunne laget dette.»
Juryens begrunnelse: «Rosa ballonger og en liten kiste. Kombinasjonen treffer deg midt i magen. Sorgen blir ytterligere forsterket ved at det ikke er noen mennesker i bildet. Man føler seg fullstendig ensom. Et bilde av en dypt tragisk hendelse.»
Sport: Javier Auris/student Oslomet
Juryens begrunnelse: «En fortelling like mye om ensomhet som om sport. Denne serien forteller på flere nivåer. Ping pong blir rammen om en større historie, om det å være barn og vokse opp med ambisjoner og valg som andre har tatt for ham. Det er spennende å se at fotografer kan dyrke det narrative i sportssjangeren.»
Portrett: Espen Rasmussen/VG
Juryens begrunnelse: «Et formmessig sterkt portrett av en modig dame som fremstår sårbar og sterk på samme tid. Det avstemte bildeuttrykket gjør at det er et anstendig bilde av hennes situasjon. Samtidig har hun blikket rett i kameraet, og tvinger oss til å forholde oss til henne. Det treffer oss rett i magen.»
Åpen Klasse: Erlend Berge/Vårt Land
Juryens begrunnelse: «Nostalgisk preg, vakker fargepalett, gjennomført og stilsikker. Fotografen skildrer en tid som snart er forbi og glemt. Historien fortelles gjennom rom og ikke gjennom mennesker. Samtidig er det spor etter menneskers liv, sporene på veien, maten til noen som nettopp har vært der, eller snart skal komme.»
Klima og miljø: Annemor Larsen/VG
Juryens begrunnelse: «Filmatiske og surrealistiske landskaper forteller om tørke og hungersnød. Reklameplakaten på ett av bildene står i sterk kontrast til de tre menneskene på vei opp i treet. Hele bildet balanserer på dem, tripp, trapp tresko. De går i ett med landskapet, og fremstår som statister i bildet og statister i sitt eget land. Et fantastisk bilde. Det kan være vanskelig å fotografere overbelastning av jorden. Denne serien gjør det på en svært interessant måte.»
Dokumentar Norge: Helge Skodvin/frilans Dagens Næringsliv
Juryens begrunnelse: «Vi er på sjøen, litt på skeiva. Fotografen får oss til å se det vi hver dag ser, men likevel ikke legger merke til. Og han ler med oss istedenfor av oss. Rockere, selfies og slitent interiør. Den lysegrønne månemannen mot den rosa billettkiosken er en favoritt. Fotografen har et tydelig og godt gjennomført bildespråk. En flott og humoristisk serie av det enkle dagliglivet på en ferge.»
Juryens begrunnelse: «En historie om en urovekkende samfunnsutvikling, fra et miljø som vanligvis er så lukket. Fotografen har fått en unik tilgang. Serien viser mange sterke portrett, og fotografen har kommet tett på. Bildet av kvinnen i senga er urovekkende. Vi opplever en sårhet og nærhet, men vet samtidig hva hun står for. Bildet av mannen med barnet - for mange er han en faretruende nazist, for datteren er han en kjærlig far. Fotografen er ikke fordømmende eller latterliggjørende i sin historie. Han tar sine subjekter på alvor, fremstiller mennesker som mennesker. Det gjør at vi som betraktere får en større forståelse. Det er utrolig viktig at disse historiene blir fortalt. Dokumentaren er laget med et nært og stramt fortellergrep. Lyset og stemningen er gjennomgående. En utrolig gjennomarbeidet dokumentar. Ingenting mangler.»
Årets jury besto av Søren Pagter (Danmarks Medie og Journalisthøjskole), Linda Bournane Enlgeberth (VII Photos), Kim Nygård (Adresseavisen) og Christina Marie Gonzales Ulriksen (Morgenbladet).