PFU-leder Anne Weider Aasen ledet onsdag årets siste møte i PFU. Møtet ble holdt digitalt, dette bildet er fra 2019.
PFU-leder Anne Weider Aasen ledet onsdag årets siste møte i PFU. Møtet ble holdt digitalt, dette bildet er fra 2019.

To aviser ble felt i PFU, fire ble frikjent

Følg diskusjonen om de ulike klagene.

Publisert

To aviser ble felt for brudd på god presseskikk på årets siste møte i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag.

Oppland Arbeiderblad ble felt fordi de ikke hadde gitt samtidig imøtegåelse, mens Sunnhordland ikke hadde dekning for tittel i saken.

Se video av behandlingen av alle de åpne sakene her:

Feil tittel tre ganger

Avisa Sunnhordland var klaget inn av Frp-politiker Reinert Svanberg, lokalpolitiker på Stord. Avisa hadde publisert tre titler i en sak om Svanbergs interpellasjon i kommunestyret, som PFU alle mente ikke hadde dekning i stoffet. De ble derfor felt for punkt 4.4 i Vær varsom-plakaten (VVP).

4.4. Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet. Det er god presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier.

VG gikk fri i advokat-sak

Advokat Steingrim Wolland i advokatfirmaet Rogstad hadde klaget inn VG på vegne av to andre personer. Det er VGs saker om nettopp Rogstad som de klaget inn, med påståtte brudd på en rekke punkter. VG ble ikke felt for brudd på god presseskikk.

Klagene ble behandlet hver for seg.

Kapital ikke felt

Advokatfirmaet Hammervoll Pind klaget inn Kapital for saken «36 ansatte sluttet i advokatfirma: Flyktet fra 'galehuset'». De mente at Kapital blant annet hadde brutt punkt 4.14 og 3.2 i VVP, men det mente ikke PFU, som ikke felte avisa.

Diskusjon om «brunbeising»

Frp-politiker Christian Tybring-Gjedde hadde klaget inn Bergens Tidende (BT) for en kommentar som handler om striden i Oslo Frp. Han reagerte blant annet på at begrepet «brunbeising» ble brukt, og mente avisa hadde brutt punkt 4.3 i VVP om stigmatisering.

BT ble ikke felt av PFU, men flere i utvalget reagerte på avisas egen definisjon av «brunbeising» i tilsvaret de hadde gitt til klagen.

Facebook-bilde fra russisk forening

Aftenposten var klaget inn for å ha publisert et bilde av en person som ikke hadde samtykket. Bildet var hentet fra Facebook og viste to personer som skal ha jobbet i Norge som etterretningsoffiserer. De sitter ved et bord på et arrangement ved den russiske ungdomsforeningen i Oslo.

I bakgrunnen kan man se mange mennesker, blant annet klager, som mente at bilde burde fjernes eller sladdes. PFU mente på sin side at avisa ikke hadde brutt VVP.

«De tok livet av mor»

Oppland Arbeiderblad (OA) ble felt for ikke å ha gitt samtidig imøtegåelse, som er et av de vanligste punktene å bli felt for i VVP. De var klaget inn av Søndre Land kommune etter en kritisk artikkel om et dødsfall på et av kommunens sykehjem. Vinklingen på et av førstesideoppslagene om saken var sitatet «'De tok livet av mor'». Avisa var klaget inn på flere punkter i VVP, men ble kun felt for 4.14.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.

«Heksejakt over Tønnes grav»

Kapital ble ikke felt av utvalget for en klage sendt inn av tidligere direktør fra advokatfirmaet BAHR Kari Breirem. Den påklagede artikkelen omtalte Breirems uttalelser om avdøde Tore Tønne i et podkast-intervju om fiksjonsserien Heksejakt.

Tittelen var «Heksejakt over Tønnes grav». Hun mente Kapital blant annet hadde brutt VVPs 4.14 om samtidig imøtegåelse.

Powered by Labrador CMS