Radio Metro-sjef Hilde Apneseth synes det er trist at hennes journalister ikke har fått dekket koronakrisa.
Foto: Niklas Øymo/Filter Media
Har permittert alle ansatte:
Radio Metro tror de kan få 1 million i koronastøtte
– Det er ikke dette som kommer til å redde oss, sier Radio Metro-sjefen.
Koronastøtten fra staten gjør at Radio Metro kan holde seg i live utover høsten, men radiostasjonen er fortsatt avhengig av at reklamemarkedet tar seg opp.
Det forteller Hilde Apneseth, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Radio Metro.
– Det ser ut som vi kan få en drøy million, hvis forslaget blir vedtatt, sier Apneseth om forslaget kulturminister Abid Raja la fram i forrige uke om støttepakke til mediene (se faktaboks).
Koronastøtte:
- Kompensasjonsordning for mediebransjen ble lagt fram av Kulturminister Abid Raja på Nordiske Mediedager Online 6. mai.
- Kan brukes av nasjonale medier som har et omsetningsfall på minst 20 prosent i perioden 1. mars til og med 15. juni som følge av covid-19-utbruddet.
- For lokale og regionale medier må omsetningsfallet være på minst 15 prosent.
- Mediene som oppfyller disse kriteriene kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfallet i perioden, oppad begrenset til 15 millioner kroner.
- Den totale krisepakken begrenses til 300 millioner kroner.
- Kompensasjonen vil justeres for eventuelle permitteringer av journalister og innsparinger/støtte fra andre covid-19-tiltak.
- Mediehusene skal selv søke om kompensasjon. Ordningen skal forvaltes av Medietilsynet.
- Ordningen må godkjennes av ESA og skal legges ut på høring. Det kan derfor komme endringer.
- Krisepakken skal inn i revidert statsbudsjett som legges fra 12. mai.
Alle detaljene er ennå ikke kjent og forslaget skal gjennom Stortinget før det blir gjeldende, så Apneseth er usikker og spent på hvor mye de vil få til slutt.
Beløpet avgjøres også av hvor mange som søker om kompensasjon, siden regjeringa har foreslått at mediene totalt skal få 300 millioner til sammen.
Taper én million i måneden
– En drøy million er kjempebra, det er et ordentlig bidrag. Men vi taper én million i måneden, så det er ikke dette som kommer til å redde oss.
Apneseth er klar på at reklamemarkedet også må ta seg opp for at radiokanalen skal komme seg på beina igjen. De har i dag bare én inntektskilde: annonser.
Radio Metro har permittert alle ansatte helt eller delvis, og har tapt cirka 30 prosent av omsetningen per måned.
– Det ser ut til å fortsette i overskuelig framtid. Dette er dramatisk for oss, det er tøffe tak, sier Radio Metro-sjefen.
Apneseth er klar på at kompensasjonsordningen for mediebransjen treffer mye bedre enn den generelle kontantstøtta, som bransjen først ble oppfordret til å benytte seg av. For mars måned har Radio Metro fått omtrent 82.000 kroner.
Positiv til maksbeløp
Flere kritikere av støtteordninga skulle ønske at man fikk kompensasjon for tapte annonseinntekter og ikke for tapt omsetning som helhet.
For ei avis som får brorparten av inntektene fra abonnementer betyr det at de kanskje ikke har tapt «nok» penger totalt sett til å få støtte.
Dette er dermed ikke en problemstilling for Radio Metro. Apneseth synes det er bra at ordningen synes å hjelpe de mindre, selvstendige mediene.
Det kreves for eksempel at lokal- og regionmedier har tapt mindre for å motta støtte, i tillegg til at hvert mediehus kan få maksimum 15 millioner kroner.
– For Schibsted og Amedia er ikke 15 millioner veldig mye, men for oss er det det, sier hun.
Regjeringas støtteforslag innebærer også at utbetalingen blir justert for de som allerede har mottatt annen koronastøtte eller har permittert ansatte.
Permittert alle ansatte
Radio Metro har permittert alle ansatte helt eller delvis. Apneseth sier hun ikke har sett noen annen løsning.
– Når pengene ikke kommer på konto før i juni, har jeg måtte permittere for at selskapet skal overleve og beholde arbeidsplassene for framtida.
Hun vet ennå ikke når hun kan få de ansatte tilbake på jobb, og sier hun ikke kan ta stilling til om den nye koronastøtten gjør at flere kan begynne å jobbe.
Radio-sjefen legger til at hun synes det er trist at hennes redaksjonelle ansatte ikke har fått dekket koronakrisa.
– De har måttet sitte hjemme mens andre journalister har opplevd en spennende tid og jobbet mer enn noen sinne. Det vet jeg at har vært tøft.