Interessen for «Serieprat» har vist seg å være stor. Fra venstre: Jonas Brenna, Cecilie Asker og Einar Aarvig. Foto: Paal Audestad / Aftenposten
Paal Audestad/Aftenposten
Aftenposten-podkasten «Serieprat» har rundet én million avspillinger
Lytterne vil høre disse tre snakke om tv.
– Vi har de siste årene opplevd veldig gode lesertall på våre tv-anmeldelser, men vi opplever at ønsket fra leserne strekker seg lenger enn bare å få innsiktsfulle tips til nye serier. Det er også et stort behov for samtaler om de seriene som treffer bredt, og her egner podkast seg ypperlig som format, sier Cecilie Asker, avdelingsleder for kultur i Aftenposten, i en pressemelding.
Serier gir status
Det var bakgrunnen for at «Serieprat» ble lansert i fjor høst. Podkasten har etter hvert etablert seg med mellom 30.000 og 40.000 ukentlige avspillinger, og lyttertallene vokser jevnt. Legger vi sammen all lytting siden starten, har man nå passert én million avspillinger, opplyser Aftenposten.
Da Journalisten skrev om «Serieprat» tilbake i januar - to måneder etter lansering - var tallet 100.000.
– TV-serien har fått en helt ny kulturell status. De beste seriene byr ikke bare på god underholdning og kvalitetsprestasjoner, de sier også noe om vår egen samtid. Aktuelle serier som «The Handmaid's Tale» og «Chernobyl» er gode eksempler på det. Derfor er det blitt like viktig være oppdatert på TV-serier, som litteratur, teater og musikk, når man skal henge med i de klassiske diskusjonene rundt bordet i middagsselskaper, forklarer Asker.
Hver uke snakker hun seg igjennom de mest aktuelle seriene sammen med Aftenpostens TV-produsent Jonas Brenna og film- og serieanmelder Einar Aarvig.
Voksende portefølje
I fjor hadde Aftenposten 4,4 millioner lyttinger på alle podkaster samlet, forteller mediehuset. Dette tallet regner podkastansvarlig Lars Glomnes med at de dobler i 2019, blant annet på grunn av nysatsinger som «Serieprat», den daglige nyhetspodkasten «Forklart» og reportasjepodkasten «Koht vil leve» - i tillegg til mer etablerte «Aftenpodden».
– Dette er journalistikk som vi ser at treffer lytterne godt, i et format stadig flere benytter seg av. Både det smale og det brede har sin plass, og i løpet av året tror vi at podkastene våre også vil begynne å generere gode inntekter, sier Glomnes.