Amedia klønet det til da de byttet ut Magne Storedal som toppsjef i Avisa Oslo. Det kunne konsernet lett unngått.

MIDDELALDRENDE MANN OM MEDIA:

Amedia-metoden: Hvordan gjøre en dårlig dag mye verre

Stadig lar jeg meg overraske over hvor klønete mediebransjen selv opptrer når det er snakk om å dele helt grunnleggende informasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Spalten gir uttrykk for skribentens meninger.

Det siste grelle eksemplet er utskiftingen av Magne Storedal som ansvarlig redaktør og daglig leder i Avisa Oslo.

Etter en dag med rykter, spekulasjoner og en Amedia-leder som av ulike grunner ikke var tilgjengelig for å svare på spørsmål, ble det i går ettermiddag klart at utskiftningen skyldes noe så grunnleggende – og enkelt – som tall. De økonomiske resultatene var ikke gode nok.

At en leder kan bli byttet ut fordi vedkommende ikke har oppnådd resultatene styret eller eier har fastsatt, kan være ubehagelig for alle involverte, men informasjonsbiten bør være ganske enkel. Og det er ingen grunn til å pakke det inn.

Mandagens informasjonsflyt fra Amedia var dessverre et håpløst eksempel på hvordan en mediebedrift kan rote det til.

Fakta

  • Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
  • Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
  • Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/
    Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
  • Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
  • Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.

Krav til Amedia

Her vil jeg legge til at jeg synes vi skal stille ekstra krav til Amedia som eier, utgiver og arbeidsgiver. Mediekonsernet eies av en selveid stiftelse som ikke har noe annet mål enn å produsere journalistikk. Da bør også journalistiske prinsipper som åpenhet gjennomsyre hele organisasjonen.

I motsetning til for eksempel Schibsted, blir heller ikke Amedia straffet i aksjemarkedet hvis resultatene er dårlige. Hvis VG-sjef Gard Steiro skiftes ut fordi pengemaskinen VG plutselig går med millionunderskudd, krever det en annen strategi enn hvis Amedia ønsker å bytte ut Magne Storedal som toppsjef i Avisa Oslo, en avis som i fjor hadde et negativt driftsresultat på nesten 50 millioner kroner.

Med dette som et bakteppe forstår ikke jeg hvorfor Storedal måtte skiftes ut så raskt. Eller at alt hemmeligholdet var nødvendig.

Nå har det sikkert vært misnøye med resultatene lenge, og noe måtte nok gjøres, men basert på det som har kommet ut av informasjon så langt, fikk Avisa Oslo ny styreleder fredag. Da fikk også Storedal beskjed om at han var på vei ut. Og i løpet av helga kom Kristin Stoltenberg på plass som ny redaktør.

Styreleder Morten Nilsen, som gjorde seg utilgjengelig for Journalisten mesteparten av mandagen, har ikke gitt noe godt svar på hvorfor prosessen ble som den ble. Hvorfor man ikke kunne følge normale prosesser, involvert tillitsvalgte og gjennomført det hele i et mer nøkternt tempo. Og for eksempel utlyst stillingen som ansvarlig redaktør.

Alt tyder på at Stoltenberg er en god kandidat til å ta over, men det ville hun også vært om én måned eller to.

Svarene vi ikke fikk

Men la oss konsentrere oss om informasjonsbiten.

Åtte minutter etter at de ansatte i Avisa Oslo mandag morgen møttes til et allmøte, går det ut en pressemelding som forteller at Stoltenberg tar over som redaktør i dag.

I tillegg til det vanlige skrytet av alle involverte parter, mangler pressemeldingen en del vesentlig informasjon. Det står ingenting om årsaken til skiftet. Og avtroppende redaktør Storedal er ikke nevnt blant kontaktpersonene. Alt dette vekker jo ekstra nysgjerrighet.

Allerede her kunne Amedia stoppet mange spekulasjoner ved å legge inn en setning om at avgangen skyldes uenighet om veivalg eller noe tilsvarende. Det hadde ikke stoppet alle henvendelsene fra Journalisten eller konkurrerende bransjemedier, men det hadde blitt færre.

Så kommer biten hvor det virkelig kløner seg til. Styreleder Morten Nilsen er ikke tilgjengelig. Til Journalisten skriver han at han sitter i møter hele dagen, men at vi kan sende ham spørsmål skriftlig.

Hvis målet er å skape tvil om årsaken, gjør styrelederen en fremragende jobb

Jeg har ingen grunn til å ikke tro at styrelederens kalender var tapetsert med møter denne dagen, ledere i mediekonsern har en lei uvane med å fylle opp dagene med møter, men hadde jeg vært i hans situasjon hadde jeg nok allerede fredag begynt å avlyse noen av dem.

Alternativet er å tro at det ikke ville bli støy når en av Amedias mer profilerte redaktører, i storsatsingen i hovedstaden, skiftes ut. Så naive er man vel ikke i Amedia?

– Godt spørsmål

Og mer rot skulle det bli:

Da Kampanje oppnår kontakt med styreleder, får bransjebladet bekreftet at de økonomiske resultatene er årsaken (noe også Storedal bekrefter i en sms til dem senere på dagen), men utover dette henviser Nilsen videre til Storedal og konsernledelsen for svar omkring AO-redaktørens avgang.

Men både Amedias finansdirektør Gisle Torheim og hans kollega Marte Ingul, direktør for samfunns- og myndighetskontakt, henviser til Nilsen, skriver Kampanje.

Det samme gjør en kortfattet konsernsjef Anders Møller Opdahl i en sms til Journalisten.

Klønete nok, men det hele fremstår enda verre i svaret han ga til Medier24 tidligere på dagen. Da nettavisen spør om årsaken, svarer styreleder Nilsen:

– Det er et godt spørsmål, og den beste personen til å svare på det er Magne selv.

Hvis målet er å skape tvil om årsaken, gjør styrelederen en fremragende jobb. I dette svaret kan man teoretisk tolke inn alt – fra kriminelle handlinger til personlige motsetninger. Det hadde det vært lett å unngå.

Fra Journalisten sender vi Nilsen en rekke spørsmål skriftlig, som vi ble oppfordret til. Her spør vi blant annet konkret om hva som er årsaken til at sjefredaktøren måtte skiftes ut.

I sitt epostsvar, som vi mottar helt mot slutten av arbeidsdagen, kommer Nilsen kun med en generell uttalelse, og svarer ikke på noen av spørsmålene vi har sendt ham.

Det kan være irriterende nok, men blir nokså meningsløst når han da allerede i blant annet Kampanje har bekreftet at økonomiske resultater er årsaken.

Vanskelig å forstå

På tampen kan jeg legge til at de ansatte i Avisa Oslo, som ble orientert i allmøtet mandag morgen, også hadde problemer med å forstå årsaken til den plutselige utskiftingen av en sjef som fullroses så kraftig som en medieleder nesten aldri har blitt.

Vi journalister vil nesten alltid klage på at vi ikke får vite nok, men forpliktelsene til de ansatte bør likevel stå høyere opp på lista når informasjonsflyten skal prioriteres. Når heller ikke disse føler at de har fått svar på sine spørsmål, er det mye som kunne og burde ha blitt gjort annerledes denne mandagen.

Tidligere i høst skrev vi en sak om at Amedia styrker kommunikasjonsteamet sitt. Forhåpentlig var ikke denne avdelingen altfor involvert i gårsdagens fadese.

Powered by Labrador CMS