Amedia ba om møte med departementet om +Alt og pressestøtten

Diskuterte løsningen som har skapt uenighet mellom Amedia og myndighetene.

Konserndirektør Marte Ingul i Amedia var med på å presentere +Alt-løsningen nærmere for Kulturdepartementet i juni.
Publisert
Lesetid: 2 min

Amedias +Alt-løsning, der abonnenter kan få tilgang til mer enn 100 aviser over hele landet, har skapt hodebry for både myndigheter og konsern.

Ved fjorårets pressestøttetildeling fikk fem Amedia-aviser avkortet støtte fordi 16 millioner kroner i inntekter fra + Alt ble underkjent som brukerinntekter til de konkrete avisene. Klage førte ikke fram.

Uforståelig for Amedias konsernsjef Anders Opdahl, som tidligere har understreket at det er helt grunnleggende for Amedias modell at pengene havner hos den avisa som selger abonnementet.

– For meg er det helt åpenbart at så lenge inntektene tilskrives hvert enkelt mediehus, så er det fullt ut støtteberettiga, sa Opdahl til Journalisten på et pressemøte 25. juni, og mente Medietilsynet ikke «skjønte bæret» av tanken bak +Alt-modellen.

Spurte om møte

Da Opdahl uttalte seg var det få dager siden Amedia-representanter hadde vært i møte med Medietilsynets eiere, Kulturdepartementet, nettopp for å forklare nærmere om +Alt-modellen.

Det er synlig i korrespondanse Journalisten har fått innsyn i, og bekreftes av Marte Ingul, Amedias konserndirektør for samfunn og kommunikasjon.

Møtet var en del av Amedias jevnlige dialog med politikere og myndigheter, men den konkrete bakgrunnen for at Amedia ba om dette møtet var +Alt og spørsmålet om hvordan pressestøtten skal regne inn digitale abonnement og brukerinntekter, skriver Ingul i en e-post.

– Vi hadde et godt og konstruktivt møte med Kulturdepartementet 18. juni. Departementet viste god forståelse for at medievaner og teknologi endrer seg raskt. Vi opplevde dem som lyttende og interesserte i våre innspill om behovet for ytterligere modernisering av produksjonsstøtten, spesielt knyttet til digitale abonnementsmodeller. Men dette er komplekse spørsmål, og vi vil fortsette å jobbe for å få gjennomslag for denne endringen som etter vårt syn er prinsipielt riktig og viktig, skriver Ingul.

– Bør telle med

Amedias hovedpoeng er at inntektene fra +Alt går direkte til den respektive avisen der abonnementet er tegnet, understreker også Ingul.

– Dermed bør disse inntektene også prinsipielt og praktisk telle med i beregningsgrunnlaget for pressestøtte til støtteberettigede aviser. Når slike inntekter holdes utenfor, får berettigede aviser som faktisk lykkes digitalt, mindre støtte – og dette hindrer videre innovasjon, og dermed direkte svekker berørte mediehus og deres evne til å gjøre den viktige jobben for sitt lokalsamfunn. 

Hun legger til:

– Etter vårt syn er det svært problematisk hvis ikke publisister og mediehus har anledning til å utvikle nye modeller i tråd med tiden som bidrar til å finansiere journalistikken hvert enkelt sted, slik +Alt modellen faktisk gjør. 

Også Medietilsynet skal ha fått formidlet Amedias syn om saken, i et møte hos Fredriksstad Blad 24. februar.

Kulturdepartementet har ingen kommentar til møtet i juni, svarer kommunikasjonsrådgiver John Olav Kroken på henvendelse fra Journalisten.

Powered by Labrador CMS