Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen i Laagendalsposten gjør som mange andre Amedia-aviser: kutter i papirutgaver.
Ansvarlig redaktør Jørn Steinmoen i Laagendalsposten gjør som mange andre Amedia-aviser: kutter i papirutgaver.

Amedia-aviser gir ut papiravisa sjeldnere

– Ville skjedd uavhengig av koronakrisa, sier Stig Finslo i Amedia.

Publisert Sist oppdatert

Laagendalsposten er den siste i rekka til å melde at de skal gi ut papiravisa sjeldnere. De går fra seks til fire utgivelser i uka, melder de i ei pressemelding mandag.

Kongsberg-avisa kutter papiravisa på tirsdager og lørdager fra og med 9. juni. Da er det 17 Amedia-aviser som har gjort det samme før dem siden 2017.

– Leserne har endret vaner, og flere og flere foretrekker digitale abonnement. Takket være at vi hele tiden har utviklet oss digitalt, har vi også oppnådd opplagsvekst flere år på rad, skriver Jørn Steinmoen, ansvarlig redaktør, i meldinga.

- Uavhengig av korona

Det er flere andre Amedia-aviser som har tatt det samme valget den siste tiden, og de peker på at koronakrisa har spilt inn som en faktor.

Stig Finslo, direktør utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia.
Stig Finslo, direktør utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia.

Mandag ble det klart at Tidens Krav i Kristiansund går fra seks til fem utgivelser, og noen uker tilbake meldte Lofotposten at de bare skal gi ut papiravis fire dager i uka.

– Dette ville skjedd uavhengig av koronakrisa, sier Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia.

Finslo sier at koronakrisa likevel illustrerer godt hvorfor dette er riktig å gjøre for mange aviser.

– I denne tida har det vært økning av bruken av nettavisene og man ser viktigheten av å ha et godt digitalt produkt, sier han.

Å kutte frekvensen på papiravisa gjør at avisene kan bruke de samme kostnadene til å lage journalistikk gjennom hele uka, sier Finslo.

– Det er en tilpasning til en ny virkelighet der mange aviser ser at det digitale produktet gradvis har blitt hovedproduktet, sier han.

Førstevalg hos mange

I pressemeldinga skriver Steinmoen i Laagendalsposten at deres nettavis er avisas største og viktigste kanal. Nettavisene er førstevalget hos mange lesere, forteller også Finslo.

7 av 10 av Amedia-leserne bruker de digitale produktene, mens 5 av 10 bruker papirproduktene. I mange aviser er det også flere rene digitale abonnenter enn papirabonnenter, sier han.

– Det er konsekvensen av dette som gjør at papiravisene kommer ut sjeldnere, sier han.

Mandag meldte avisene Jærbladet, Dalane Tidande og Agder at de flytter mandags-utgaven av papiravisa til tirsdag. Disse Amedia-avisene kommer ut tre dager i uka, og vil spare penger på grunn av koronakrisa ved å unngå helgearbeid.

– Jeg håper tiltakene som nå innføres er tilstrekkelige, og at det ikke blir nødvendig med flere innsparingstiltak, sier Dalane Tidende-redaktør Alise Lea Tiller til egen avis.

Powered by Labrador CMS