Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
I dag klokka 10 ble tallene fra mediebransjens undersøkelse om seksuell trakassering presentert på en pressekonferanse i Oslo.
to prosent av de mer enn 5.000 svarende på oppfølger-kartleggingen av seksuell trakassering i mediebransjen, svarer at de har opplevd seksuell trakassering de siste seks månedene.
Av det totale utvalget på 5.221 personer utgjør dette 96 personer, opplyser medieorganisasjonene bak undersøkelsen.
Spørsmålet de har besvart er, som i 2017: Har du, i norsk mediebransje, i løpet av de siste 6 månedene, blitt utsatt for seksuell trakassering eller overgrep på jobb eller i andre sammenhenger der kolleger har vært samlet (fester, kurs e.l)?
Ved forrige undersøkelse, utført som respons på metoo-kampanjen høsten 2017, svarte 3,1 prosent bekreftende. Det utgjorde 178 personer.
Snittalderen blant de to prosentene i 2019 er 38 år – med en overrepresentasjon i alderen 18-30 år. 43 prosent oppgir å ha ansiennitet på 1-9 år.
Annonse
Ledere bak i hvert fjerde tilfelle
I 2019-svarene oppgis menn å stå bak nær 8 av 10 tilfeller av uønsket seksuell oppmerksomhet, trakassering eller overgrep, mens kvinner står bak 14 prosent av tilfellene.
Tallene viser også at 25 prosent av dem som sto bak var ledere i samme bedrift, 53 prosent var kolleger eller underordnede i bedriften, mens 16 prosent oppgis å være personer utenfor egen bedrift.
Flest blir fortsatt utsatt på arbeidsplassen eller i sosiale sammenhenger. Nærmere halvparten svarer at det skjedde på arbeidsplassen, mens rundt 4 av 10 oppgir sosiale sammenhenger som setting.
0,7 prosent av svarende, 38 personer, oppgir selv at de er blitt beskyldt for seksuell trakassering i løpet av de siste to årene.
Selv om det er færre som rapporterer om seksuell trakassering i denne undersøkelsen enn for to år siden, er generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening opptatt av at bransjen fortsatt må jobbe aktivt med forebygging.
– Kartleggingen tyder på at kvinner, yngre medarbeidere og midlertidig ansatte er særlig utsatt. Jeg oppfordrer redaktørene til å sørge for å ha på plass gode, lokale rutiner for varsling og særlig være oppmerksom på utsatte grupper. Det er også viktig å ha et godt samarbeid med de tillitsvalgte, påpeker Jensen.
Halvparten gjentok deltakelse
Rundt halvparten av de svarende i 2019 oppgir at de også svarte på første undersøkelse i 2017.
I tillegg til initiativtakerne bak undersøkelsen i 2017, Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening, Fagpressen, Landslaget for lokalaviser og Norsk Redaktørforening har NRK, Discovery Norge, NENT Group og Norsk Lokalradioforbund samarbeidet om utsendelse av undersøkelsen.
Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med IPSOS.