Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det første som treffer øyet på de 16 bildene i Politikens reportasje er et barn med sort bakgrunn. Du må selv klikke på fotografiet for å få se bakgrunnen i bildet - og dermed konteksten det er tatt i. Da ser du at bildene er av barn i flyktningleir.
Ved dette visuelle grepet prøver digital storyteller Peter Jørgensen i Politiken å vise at flyktningbarna er som alle andre barn.
– Jeg visste jeg kunne lage en annerledes fortelling om flyktningbarna med dette grepet. Det er simpelt, men samtidig veldig sterkt, sier han.
Han forteller i en e-post til Journalisten at artikkelen er et resultat av at han fant på grepet med å slå bakgrunnen av og på, og det synes han var enormt effektfullt. Det ble bare enda større effekt da han begynte å arbeide med barnebilder, og det var derfor han valgte å gå videre med sporet.
– Det er jo en gimmick, men i dette tilfellet en riktig god en.
Jørgensen har hatt ideen til å lage en slik digital historiefortelling siden 2015. Til danske Journalisten sier han at han håper dette rører folk på en annen måte.
Ble ikke rørt
Odd Reidar Andersen i det franske nyhetsbyrået Agence France Presse (AFP) ble under Årets Bilde-utdelingen forrige uke kåret til Årets fotojournalist. Han stakk i tillegg av med tre andre førstepriser.
Andersen mener Politikens bilder verken er problematiske eller suksessfulle. Han tror stuntet dreier seg om å gjøre folk interessert, og det har de lykkes med. Personlig fikk han følelsen av at «dette har jeg sett før», men er positiv til at det testes nye metoder innenfor den digitale fotojournalistikken.
– Jeg synes ikke det er etisk problematisk, fordi hverdagen til barna ikke er endret. Det er egentlig ganske fint å vise det på denne måten. Jeg fikk ikke noen «wow-faktor», men de skal ha cred for å prøve å dra folk inn, sier han.
Han synes bildene derimot kunne vært enda mer interaktive og at Politiken kunne dratt det enda lenger ved at det var mulig å klikke på flere elementer i bildet, ikke bare bakgrunnen.
– Jørgensen sier han håper dette rører folk på en annen måte. Ble du rørt?
– Personlig, så nei. Men folk opplever - og blir rørt - på forskjellige måter. Jeg tenkte ikke det var noe spesielt ved dette grepet, men jeg ble interessert og klikket på bildene, sier han og legger til at det var et godt forsøk.
Annonse
Verdt forsøket
Dagens Næringsliv-fotograf Aleksander Nordahl tilbrakte nyttår i Aleppo for reportasjen Nyttår i helvete. Bildet Ruinliv, tatt i Aleppo, vant blant annet Årets Bilde. Hadde han fått forespørsel fra redaksjonen om at dette skulle gjøres med hans bilder derfra, hadde han takket nei. Han mener det ikke hadde hatt noe poeng.
Nordahl synes det er fint at Politiken prøver seg frem og utfordrer digitale fortellerteknikker, men er ikke sikker på om det lykkes.
– Det ble ikke helt det store for meg, sier han.
Årets Bilde-vinneren presiserer at han kun har sett bildene på mobil, men legger samtidig til at de fleste bruker mobil for å lese nyheter.
– Jeg hisser meg ikke opp over dette, verken for eller mot. Alle moderne digitale grep er verdt forsøket i en jungel av bilder, uttrykk og støy. De skal ha honnør for å prøve noe nytt.
Mulig med NTB-bilder
Bildene brukt i Politiken-reportasjen er byråbilder fra Associated Press (AP).
Fotosjef Jon Eeg i NTB forteller, etter å ha sett bildene, at siden det er tydelig merket at deler av bildet er fjernet - og ikke forsøk på manipulasjon for å endre innholdet, kunne NTB gått god for dette.
Men det må skje etter avtale, og gjøres vurderinger.
Heller ikke Eeg er sikker på om Politiken lykkes med budskapet de vil få fram, men synes det er en annerledes måte å formidle et viktig tema.