Ansvarlig redaktør Erik Waatland kan ikke si hva som vil skje med de redaksjonelle stillingene i Medier24, men er glad for å kunne ansette en til i markedsavdelinga, og har tro på bedre tider framover.
Ansvarlig redaktør Erik Waatland kan ikke si hva som vil skje med de redaksjonelle stillingene i Medier24, men er glad for å kunne ansette en til i markedsavdelinga, og har tro på bedre tider framover.

– Det å få en sånn knekk har sikkert vært sunt for oss også

Medier24-redaktøren har tro på lysere tider.

Publisert Sist oppdatert

– Det er fortsatt tungt, det er det. Vi merker det fortsatt på kroppen.

Det sier Medier24-redaktør Erik Waatland til Journalisten om hvordan koronakrisa preger bedriften han for snart to måneder siden ble eneeier av.

Selv om våren har vært tung, har Waatland tro på bedre tider, og i går ble det kjent at medierådgiver Bahar Darabi blir ansatt i fast stilling, etter å ha jobba i Medier24s markedsavdeling som vikar for Julie Hansson Tangen siden november i fjor.

– Jeg har som prinsipp at jeg ønsker å ansette folk i faste stillinger når jeg har mulighet til det, sier Waatland.

Foreløpig usikkert

Tangen er i foreldrepermisjon ut året, men fra og med neste år er hun tilbake, og da blir de tre ansatte i markedsavdelinga. I redaksjonen er det foreløpig ennå usikkert hva som skjer framover.

Etter at Eira Lie Jor og Ole Alexander Saue fikk jobb i henholdsvis Vårt Land og Aftenposten i vår, er Jan Magnus Weiberg Aurdal eneste fast ansatte igjen i redaksjonen. Det er for tidlig å si hva som vil skje med de to andre stillingene, sier Waatland, men sommervikarene Ingvild Fylling og Even Hye T. Barka er med på å holde redaksjonen i gang.

– Så per dags dato har vi også den redaksjonelle krafta som før. Det har vært uaktuelt å svekke det redaksjonelle produktet, sier Waatland.

Utsetter ballong-bilde

Nå har annonsekronene så smått begynt å tikke inn igjen, og redaktøren forteller at han har klart å kutte rundt 1 million kroner i kostnader. I tillegg har abonnentene strømmet til den siste tida, ifølge redaktøren. Med over 250 nye de siste par ukene har nettavisa nå litt over 4400 abonnenter. Regnskapet for 2019 er levert, og de endte med et overskudd på 1,3 millioner kroner, ifølge Waatland.

– At det gikk såpass bra i fjor har kommet godt med, og nå skulle vi jo egentlig tatt bilder med ballonger, kake og full jubel, men det føles litt feil akkurat nå.

Waatland er nå i innspurten med å få på plass et nytt styre. Siden mai har han også vært styreleder, i tillegg til eneeier i bedriften.

Og lønna er tilbake, etter at alle i bedriften kutta i lønningene sine da krisa stod på som verst.

– Kjipt og fint samtidig

– Det var ei tung krise for oss små nettaviser som lever av reklameinntekter, men vi har aldri hatt så mange lesere som nå, og håper det vil fortsette.

– Hvordan ser du på framtida da, er du nervøs?

Jeg er ikke bygd på den måten, vi trøndere er ikke så nervøse av oss. Vi er en bedrift som har vært vant til at det går oppover, så det å få en sånn knekk har sikkert vært sunt for oss også, og jeg har lært utrolig mye. Så det har vært kjipt og fint samtidig.