Festen, fargene og boblene står i sterk kontrast til de mange statistikker om unges depresjoner, stress og manglende robusthet, skriver juryen om Årets Pressefoto i Danmark. Foto: Bax LindhardtBax Lindhardt/Freelance/Årets Pressefoto 2018
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Fredag ble vinnerne i Årets Pressefotografi i Danmark kåret. Konkurransen kårer de beste danske pressebildene fra året som har gått, og tilsvarer Årets bilde i Norge, som skal kåres fredag 15. mars.
Årets Pressefoto 2018 i Danmark er et bilde av unge mennesker på en fest, tatt av frilanseren Bax Lindhardt, og Årets pressefotograf i Danmark ble frilanseren Mathias Svold.
For første gang på mange år er det frilansere som vinner både prisen for årets danske pressefoto og som årets danske pressefotograf, skriver Politiken.
«Ofte har det vært de større mediers fast ansatte fotografer, som har hatt midler og tid til å ta den typer bilder som har vunnet. I år har Pressefotografforbundet, som står bak konkurransen, valgt å endre juryeringa, for at vinnerne i høyere grad speiler den mediehverdag hvor gradvis færre har fast ansettelse», skriver avisa.
I Bax Lindhardts vinnerbilde fant dommerne både et godt bilde og en problemstilling som gjør det til Årets Pressefoto: Ungdomskulturens og den digitale revolusjons ubønnhørlige krav om «selviscenesettelse», perfeksjonisme og fasaden som skal holdes for enhver pris, hvis man vil frem i verden.
Realityverdenen handler om å overgå hverandre, og grensene blir hele tiden flyttet. Det gjelder å skille seg ut og bli sett – uansett hvordan og hvorfor – og med alle tilgjengelige hjelpemidler, kunstige eller ikke. Det er ekstremt for å være ekstremt.
Men festen, fargene og boblene står i sterk kontrast til de mange statistikker om unges depresjoner, stress og manglende robusthet. Det viser bildet som ikke feirer utviklingen, men retter det kalde blitslys rett på: «Se!»hvor grelt og vilt det er. Mange ville kunne relatere seg til det og lese noe forskjellig, fordi bildet både er fantastisk og forferdelig. Det er som om man står der selv og blir sugd inn i malstrømmen. Blitsen fryser alt som skjer i ett hugg, så man får mulighet til å studere hele kaoset i detaljer.
På den måten lykkes fotografen med å skape så stor orden, at bildet åpner opp for et dypere blikk inn i den verdenen som kun ser sånn ut på overflaten. Først blir man lullet inn i en feststemning, men jo mer man kikker, desto mer ser man, og spørsmålet vokser: Er det i virkeligheten så rart?
Annonse
Se resten av vinnerbildene her:
Årets Pressefotograf: Mathias Svold
Annonse
Nyhet, Danmark: Asger Ladefoged, Berlingske
Nyhet, Utland: Nicolai Linares, frilans
Årets Portrett: Marie Bentzon, student, Børsen
Årets Portrett, serie: Anders Rye Skjoldjensen, frilans