Festen, fargene og boblene står i sterk kontrast til de mange statistikker om unges depresjoner, stress og manglende robusthet, skriver juryen om Årets Pressefoto i Danmark. Foto: Bax Lindhardt

Dette er årets beste pressefotografi i Danmark

Frilansere tok de to gjeveste prisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag ble vinnerne i Årets Pressefotografi i Danmark kåret. Konkurransen kårer de beste danske pressebildene fra året som har gått, og tilsvarer Årets bilde i Norge, som skal kåres fredag 15. mars.

Årets Pressefoto 2018 i Danmark er et bilde av unge mennesker på en fest, tatt av frilanseren Bax Lindhardt, og Årets pressefotograf i Danmark ble frilanseren Mathias Svold.

For første gang på mange år er det frilansere som vinner både prisen for årets danske pressefoto og som årets danske pressefotograf, skriver Politiken.

«Ofte har det vært de større mediers fast ansatte fotografer, som har hatt midler og tid til å ta den typer bilder som har vunnet. I år har Pressefotografforbundet, som står bak konkurransen, valgt å endre juryeringa, for at vinnerne i høyere grad speiler den mediehverdag hvor gradvis færre har fast ansettelse», skriver avisa.

Dette sier juryen om vinnerbildet:

I Bax Lindhardts vinnerbilde fant dommerne både et godt bilde og en problemstilling som gjør det til Årets Pressefoto: Ungdomskulturens og den digitale revolusjons ubønnhørlige krav om «selviscenesettelse», perfeksjonisme og fasaden som skal holdes for enhver pris, hvis man vil frem i verden.

Realityverdenen handler om å overgå hverandre, og grensene blir hele tiden flyttet. Det gjelder å skille seg ut og bli sett – uansett hvordan og hvorfor – og med alle tilgjengelige hjelpemidler, kunstige eller ikke. Det er ekstremt for å være ekstremt.

Men festen, fargene og boblene står i sterk kontrast til de mange statistikker om unges depresjoner, stress og manglende robusthet. Det viser bildet som ikke feirer utviklingen, men retter det kalde blitslys rett på: «Se!» hvor grelt og vilt det er. Mange ville kunne relatere seg til det og lese noe forskjellig, fordi bildet både er fantastisk og forferdelig. Det er som om man står der selv og blir sugd inn i malstrømmen. Blitsen fryser alt som skjer i ett hugg, så man får mulighet til å studere hele kaoset i detaljer.

På den måten lykkes fotografen med å skape så stor orden, at bildet åpner opp for et dypere blikk inn i den verdenen som kun ser sånn ut på overflaten. Først blir man lullet inn i en feststemning, men jo mer man kikker, desto mer ser man, og spørsmålet vokser: Er det i virkeligheten så rart?

Se resten av vinnerbildene her:

Årets Pressefotograf: Mathias Svold

Årets Pressefotograf: Mathias Svold, frilans. For en portefølje med fem bilder.

Nyhet, Danmark: Asger Ladefoged, Berlingske

Nyhet, Danmark: Asger Ladefoged, Berlingske. For en bildserie fra prins Henriks død.

Nyhet, Utland: Nicolai Linares, frilans

Nyhet, Utland: Nicolai Linares, frilans. For bildet «En stædig dame» av Theresa May.

Årets Portrett: Marie Bentzon, student, Børsen

Årets Portrett: Marie Bentzon, student, Børsen. For et portrett av tidligere Danske Bank-toppsjef, nordmannen Thomas Borgen.

Årets Portrett, serie: Anders Rye Skjoldjensen, frilans

Årets Portrett, serie: Anders Rye Skjoldjensen, frilanse. For bildserien «Grænseland» av menn i kjølevannet av metoo-debatten.

Årets Sportsbilde: Claus Søndberg, Nordjyske Medier

Årets Sportsbilde: Claus Søndberg, Nordjyske Medier. For bildet «6-0» fra en ishockeykamp.

Årets Kulturbilde: Linda Kastrup, Berlingske

Årets Kulturbilde: Linda Kastrup, Berlingske. For bildeserien «De sidste elefanter» av elefanter på sirkus.

Årets Reportasje, Danmark: Sofie Mathiassen, student, Danmarks medie- og journalisthøjskole (DMJX)

Årets Reportasje, Danmark: Sofie Mathiassen, student, Danmarks medie- og journalisthøjskole (DMJX). For et bilde fra serien «Men størst af alt er kærligheden» om sine besteforeldre Else og Poul.

Årets Reportasje, Utland: Jacob Erbahn, Politiken

Årets Reportasje, Utland: Jacob Erbahn, Politiken. For serien «Dagligdag i verdens største flygtningelejr» om Rohingya-flygtninger i Bangladesh.

Årets Danske Hverdagsbilde: Thomas Nielsen, frilans

Årets Danske Hverdagsbilde: Thomas Nielsen, frilans. For et bilde fra serien «Skål og skide værre med det» fra vertshuset Jernbanecafeen i København.

Årets Åpen Klasse / «Long Term»: Søren Bidstrup, Berlingske.

Årets åpen klasse / «Long Term»: Søren Bidstrup, Berlingske. For serien «Den amerikanske drøm» om den interne splittelse i USA.

Årets Åben Klasse, tv/web: Casper Dalhoff, Morgenavisen Jyllands-Posten

«Vi er Smuk»

Årets Korte Indslag, tv/web: Jonathan Worre Kronborg Grevsen, frilans

«Fluefiskeren Max»

Årets Lange Indslag, tv/web: Julie Meldhede Kristensen & Andreas Merrald, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

«Distant Love»

Powered by Labrador CMS