Nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken i VG svarer om avisas dekning av Dubai. Arkivfoto: Kristine Lindebø
– Vår dekning av Dubai er uavhengig og basert på redaksjonelle valg
Viktig med kritisk blikk også i reisesaker, mener ekspert.
– Vi har latt kritikere av bloggernes tur komme til orde med sine meninger og vi har stilt kritiske spørsmål til den sponsede turen. På samme måte har vi latt bloggerne komme med sine synspunkter om turen. Altså ordinær nyhetsdekning.
Det skriver nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken i VG i en e-post til Journalisten, etter at komiker Thomas Leikvoll mente å se ukritisk dekning av Dubai i VG.
Bakgrunnen er at programleder i VGTV Morten Hegseth har kritisert norske kjendiser og bloggere for å delta på sponsede promoreiser til Dubai, sist i et innlegg på sin egen blogg forrige uke.
Tar ikke stilling til debatten
Han svarte torsdag på kritikken fra Leikvoll , som mente Hegseth heller bør ta et oppgjør med VGs dekning av Dubai.
– Jeg mener ikke at man aldri skal snakke om Dubai, aldri reise dit eller aldri lage journalistikk om landet. Problemet oppstår når noen tar seg betalt for å promotere en bestemt side av Dubai, sa han.
Hegseth påpekte samtidig at han ikke er ansatt som VG-journalist lenger, men innleid via eget selskap, og overlot derfor til avisen selv å eventuelt svare på kritikk om dekningen.
Håndlykken presiserer at VG ikke tar stilling til debatten, men har som jobb å formidle fakta, løfte fram ulike synspunkter og stille kritiske spørsmål.
– Vi har hatt positive artikler om Dubai som reisedestinasjon og vi har hatt en rekke kritiske nyhetsartikler om menneskerettighetsbrudd i Dubai. Det sentrale her er at vår dekning er uavhengig og basert på redaksjonelle valg.
– Må selvsagt være kritiske
Ekspert på presseetikk Gunnar Bodahl-Johansen, mener at reisesaker på generelt grunnlag helt opplagt også må være kritiske.
– Det er klart at reisereportasjer også må ha det kritiske blikket. Da hjelper det ikke å skrive kritisk på nyhetsplass, om man er ukritisk andre steder. Men om VG mener det er et uavhengig redaksjonelt valg å skrive positivt om Dubai får være opp til dem, sier han, og understreker at kritikk ikke nødvendigvis er negativ omtale.
– Men det er en vurdering av positive og negative sider ved en sak. Journalistikken har som mål å være kritisk, fordi man skal nå fram til en troverdig sannhet.
Håndlykken er enig med Bodahl-Johansen i at det er viktig med kritiske spørsmål i reisesaker:
– Vi skal også stille kritiske spørsmål i våre reisesaker, og det kan vi helt klart bli flinkere til. Det er likevel en vesensforskjell mellom bloggernes betalte reklameinnlegg om Dubai og våre reisesaker, som er basert på uavhengige redaksjonelle vurderinger. Vi står fritt til å trekke fram både positive og negative sider ved reisemålet.
Virkeligheten stemte ikke
Da Bodahl-Johansen jobbet i Fredriksstad Blad for mange år siden, var han reiseleder for en lesertur til Romania. Det var da han for alvor skjønte hvor viktig det var at også reiselivsjournalistikken er kritisk.
– Jeg hadde skrevet en sak på forhånd, som selvfølgelig hadde en positiv undertone. Da vi kom fram stemte ikke virkeligheten med hva jeg hadde skrevet.
Morgenen etter stod en eldre mann på balkongen ved siden av og leste høyt fra artikkelen. «Ingenting stemmer her, Bodahl-Johansen», sa han, men journalisten skyldte på reiseoperatørene, som hadde uttalt seg i saken.
– «Det står i bladvisa», sa han bare da. Det er det vi kaller avisa i Fredrikstad. Jeg hadde som jobb å levere et sant virkelighetsbilde, men det gjorde jeg absolutt ikke. Jeg har brukt denne historien mange ganger for å besvare spørsmålet om reisereportasjer bør være kritiske.