Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Avisene står på barrikadene og slår seg på brystet om hvor fælt og grusomt dette er. Uten å spørre oss: Er det virkelig sånn? Er alt bare en bløff?
Kjell Ove Hveding er født og oppvokst på Sommarøy utenfor Tromsø. De siste ukene har han blitt en verdensberømt mann. Først som «initiativtager» bak en idé om å innføre tidsfri sone i midnattssolens land. Så for å være en «frontfigur» i en slags statsfinansiert dekkoperasjon for falske nyheter.
– Plutselig er alt med oss blitt «fake news». Men dette er sånn vi lever. Vi fisker om natten og vi gjør disse tingene vi har fortalt i midnattssolen. Vi lar ikke klokka alltid styre oss. Så jeg tenker: Hva er det egentlig som er «fake news»?
Både næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og Innovasjon Norge har i ettertid lagt seg flate og beklaget.
I dag tar derimot Kjell Ove Hveding et oppgjør med pressen i et leserinnlegg som har gått landet rundt. Til Journalisten forteller han at den egentlig historien startet allerede i fjor. I september sa han opp jobben sin på Sommarøy Arctic Hotel og begynte som partner i konsulentfirmaet Ipluss.
– Jeg ville ta tiden min tilbake, sier Hveding til Journalisten.
13. februar i år mottok han en e-post fra Innovasjon Norge. Han ble spurt om han ville gjøre midnattssolen på Sommarøy verdenskjent? Ja, sa han, og allerede dagen etter var han i samtaler med dem. Her skal han fortalt om sine egne opplevelser med midnattssolen – og om hvordan han ville ta tiden tilbake, ikke bare stresse med den. 29. april kom PR-operatørene på besøk. Ifølge Hveding presenterte de da en arbeidstittel om «tidsfri sone» som skulle være lokalt forankret.
– Selve ideen om et stunt kom fra Innovasjon Norge. Men dette var første gang akkurat ordet «Time-Free Zone» kom på plass. Og hva som skulle være innholdet i det, var basert på samtalene mellom meg, PR-operatørene og resten av gruppen på Sommarøy. Det baserte seg blant annet på mine og andres fortellinger om hvordan det er å leve under midnattssolen, sier Hveding.
Ifølge Hveding ble hvert eneste initiativ etter det gjennomført av han og andre i lokalmiljøet. Han arrangerte folkemøte. Samlet inn underskrifter. Fikk ideen om å henge klokker på bruen. Dro til Stortinget. 5. juni ble pressemeldingen sendt ut med PR-operatørene som avsender. Hveding ble omtalt som initiativtaker til ideen. Han og en ansatt i Innovasjon Norge ble oppgitt som kontaktpersoner.
Avisen iTromsø var først ute med sak og allerede her innrømmet Hveding at forslaget var urealistisk.
– Fortsatt må vi bruke klokka for å rekke flyet og mange for å komme seg i tide på jobb. Vi har satt det litt på spissen for å gjøre folk så oppmerksom på hvor mye klokka egentlig styrer livet vårt, sa han til avisen.
NRK fulgte opp dagen etter med sin egen sak. Den ble sitert av NTB og de neste dagene gikk saken Norge rundt. I midten av juni ble det sendt ut en internasjonal pressemelding som også ble plukket opp av mediene. Med ett var tidløse Sommarøy omtalt i hele verden.
Så kom NRK-saken som endret alt.
Annonse
Svært kritisk til NRK
I fredagens leserinnlegg er Hveding svært kritisk til NRKs artikkel.
– Vi registrerer også at alle refererer til den «avslørende» NRK-reportasjen med diverse halvsannheter og kaster seg ut i debatten ut ifra den «fulle sannhet som reportasjen selvfølgelig må være» og kaller hele vår historie for «fake news», skriver han.
Hveding mener det er flere feil som bidrar til å skape et inntrykk av at alt er usant, blant annet tittelen om at Sommarøy skal ha lurt hele verden.
I tillegg mener han det er direkte feil at stortingsrepresentant Kent Gudmundsen aldri skal ha fått underskriftene fra oppropet, at fortellingen skal ha blitt «laget et helt annet sted enn Sommarøy» og at «folkemøtet var i realiteten et informasjonsmøte».
– Fortellingen ble laget på Sommarøy. Kent Gudmundsen fikk underskriftene på PDF, noe som er vanlig. Og jeg har fortalt journalisten om møtet vi hadde. Og det var jeg som inviterte og arrangerte folkemøtet, sammen med lokale medhjelpere, sier han, og fortsetter:
– Og inntrykket om at dette skulle vært PR-styrt forsterkes av at NRK skriver at det var PR-operatørene som tok bildet fra møtet. Det stemmer ikke. De var ikke en gang der. Det var en unggutt fra Sommarøy som tok bilder med mitt kamera, sier Hveding.
Journalisten har fredag vært i kontakt med NRK. De viser til at bildet ble mottatt på e-post fra Steinar Daltveit i PR-operatørene.
– Vi var i god tro da vi trodde han hadde tatt disse, skriver vaktsjef Caroline Rugeldal i NRK Troms i et lengre svar på e-post.
Hun viser også til at Gudmundsen på det tidspunktet de snakket med han, ikke hadde mottatt underskriftene.
– Vår formulering om at «fortellingen ble laget et helt annet sted», viser til at selve grunnideen om «tidsfri sone» kom fra Innovasjon Norge, den ble laget «in house» som reiselivsdirektøren der opplyste til oss, som vi altså fikk bekreftet først om lag to uker etter at vi laget våre første saker, skriverRugeldal.
– Her bekrefter også Hveding dette overfor Journalisten, at det forelå en «arbeidstittel» om «tidsfri sone». Men at han har vært primus motor og utviklet konseptet lokalt. Det har vi også formidlet, at han står for dette, fortsetter hun.
NRK har gjennom ettermiddagen opplyst om at de har jobbet med en ny stor sak om PR-stuntet. Den handler om en e-post fra 5. juni og ble publisert fredag kveld. Her skriver lederen for Nordnorsk reiseliv, Siw Sandvik, at «selv om dette er et regissert stunt, skal det virke som det hele kommer fra lokalbefolkningen».
Hveding uttaler seg også i NRK-saken. Han mener at media burde forstått at det var et PR-stunt, men tar samtidig selvkritikk.
– Jeg tar selvkritikk på at det i pressemeldingen står at det var innbyggerne selv som sto bak initiativet. Det burde ikke stått. Vi ble spurt om vi ville være ambassadør for Nord-Norge, noe vi sa ja til, sier han til NRK.
– Man tror det man vil tro
Til Journalisten tar han også selvkritikk. Han er er enig i at enkelte av formuleringene i den opprinnelige pressemeldingen er upresise, slik som at han «kom opp med idéen om et tidsfritt samfunn sammen med alle sine kontakter,» og ikke «gjennomføringen av ideen».
Han er også åpen for at Innovasjon Norges rolle kunne blitt mer tydeliggjort.
Men han er rykende uenig at i premisset om at de prøvde å skjule at Innovasjon Norge var involvert.
– Når du ser på pressemeldingen, mener du virkelig at du ikke oppfatter at Innovasjon Norge er med? Det står jo kontaktinformasjonen til en fra Innovasjon Norge i pressemeldingen, sier han, og fortsetter:
– Det er jo det som har tatt av. Man ser det man vil se. Man lager det man vil lage. Man tror det man vil tro. Man skriver det man vil skrive. Dette har vi prøvd å nå frem til med norsk presse siden fredag, sier han.
NRK viser til at det ingen steder i pressemeldingen står at det er et PR-stunt i regi av Innovasjon Norge for å få turister til Nord-Norge.
– Det nevnes aktører som «heier» på initiativet, skriver Rugeldal i NRK.
Hun viser blant annet til at næringsministerens rådgiver ba Innovasjon Norge om å «gi seg til kjenne» før NRK publiserte sin første sak, noe Innovasjon Norge ville vente med. Medier24 omtalte dette 26. juni.
– På bakgrunn av det vi avdekket, har vi nå merket de to første sakene med at vi ikke burde publisert slik de først fremstod, sier Rugeldal, som også tar selvkritikk for den første publiseringen.
– Jeg ser vårt åpenbare og selvstendige ansvar, jamfør VVP (Vær varsom-plakaten, red. anm.) – i å ta rede på hvem som står bak slike «innsalg» mot vår redaksjon, og det ansvar vi har for kildekritikk – lyktes vi ikke med i vårt første møte med aktørene som stod bak her, konkluderer hun.
Annonse
Kritisk til Innovasjon Norge
Hveding fra Sommarøy kommer også med kritikk av Innovasjon Norge.
– Jeg snakker for meg selv nå, men jeg synes ledelsen i Innovasjon Norge ikke var rakrygget nok. De turte ikke å si at de ikke kjenner saken. De unnskyldte ting de ikke visste noe om. De skulle heller sagt at dette er det beste stuntet de har gjort noen gang, et stunt som treffer hele verden, mener han.
Han er også, som mange andre, svært kritisk hvordan Innovasjon Norge først uttale seg:
– Det var en veldig uheldig uttalelse, sier Hveding.
– Det er ingen stor skandalesak
Andre har ytret seg kritisk til kritikken mot både Innovasjon Norge og Sommarøy-stuntet.
Én av dem er Stig Jakobsen, sjefredaktør i Mediehuset iTromsø. I en kommentar i egen avis raljerer han med kritikerne. Han mener kritikken har blåst ut av proporsjoner og gir inntrykk av at en forferdelig hendelse skal ha rammet Sommarøy.
– Denne uskyldige saken er ikke av det kaliberet som krever en kanossagang. Selv om det er aldri så mye agurktider. Vis meg én person som er ført bak lyset av denne historien. Vedkommende må i så fall være historiens mest godtroende mann eller kvinne, skriver han i en kommentar i egen avis.
Til Journalisten står han ved kritikken.
– Det er ingen stor skandalesak. Det er ikke presentert som en nyhet, men som en sjarmerende liten sak du humrer over. At dette skal være «fake news» blir fullstendig feil. De overdriver hvor katastrofalt dette er, sier han.
Hans hovedkonkurrent Nordlys er uenig. På lederplass fredag skriver de at «en løgn er en løgn, uansett hvordan man forsøker å sminke sannheten», og at «bløffen fra Sommarøy er alvorlig for Innovasjon Norge.»
Jakobsen i iTromsø mener på sin side at saken ikke er alvorlig, han er likevel enig i at Innovasjon Norge med fordel kunne vært tydeligere på at de var med på kampanjen.
– Men i den opprinnelige pressemeldingen står jo kontaktinformasjonen til en person i Innovasjon Norge?
– Det står ikke konkret at Innovasjon Norge er med på det. Man har jo sånn sett holdt det litt skjult, sier Jakobsen.
For ordens skyld: Journalist Eskil Wie Furunes jobbet i NRK Finnmark fra august 2017 til mars 2019. Og han jobbet i iTromsø fra juni 2011 til mai 2012.